Last minute concert |
Devin Townsend měl u nás
koncert přesně v době, kdy jsem dobíral letošní dovolenou, tak jsem se
rozhodl této příznivé termínové shody využít. Jenže obvyklé předprodejní místo
hlásilo, že zadaným kritériím odpovídá 0 akcí. Trochu jsem znejistěl, a přešel
jsem na stránky pořadatele, společnosti Obscure, a po dorolování stránky ke
konci měsíce jsem si přečetl, že „posledních 40 lístků“ je v prodeji už
jen na jejich e-shopu. Tak jsem rychle našel přihlašovací údaje a jeden
z nich si koupil. To jsem celý já, všechno nechávám až na dobu, kdy mám
potvrzené volno, kolikrát už jsem na to dojel… V Roxy se mělo 28. 11.
otevírat od 18:00, tou dobou se fronta táhla z Dlouhé až daleko za roh do
Rybné, ale to se také dalo čekat. Po vstupu do sálu mi rychle došlo, že tady už
jsem Devina viděl (později doma ověřeno – 6. 12. 2012 společné turné Devin
Townsend Projectu a Fear Factory).
Předkapelou byli londýnští Haken, což je progresivně metalová
kapela hrající od roku 2007. Zejména posledními alby už si na progresivní scéně
udělali docela slušné jméno, já se s nimi ovšem naživo potkal poprvé.
Uprostřed scény už byly připravené bicí pro Devina, takže jim bylo pódium skoro
malé. Bubeník napravo tak byl většinu půlhodinového setu stíněn jedním
z kytaristů a baskytaristou. Druhý kytarista byl nalevo před klávesákem,
který té elektroniky měl na předkapelu nečekaně hodně. Zpěvák měl volnost
pohybu po středu scény. Jenže mikrofony používali i ostatní hudebníci,
s výjimkou onoho kytaristy nalevo. Takže tu byly i pasáže, ve kterých
zpívalo pět lidí najednou. Z šestice písní zazněly tři z loňského
alba Vector, včetně instrumentálky Nil by Mouth. Dvě pocházely z o dva
roky staršího alba Affinity a právě
vokálně nejpestřejší píseň Cockroach King
byla nejstarší (album The Mountain
z roku 2013). Jejich pěti- až devíti- minutové písně jsou dostatečně
progresivní, aby sedly fanouškům Devina Townsenda, takže výběr předkapely byl
výborný. A vlastně mě jejich hudba naživo bavila více než její albové verze.
Hráli od 18:45 do 19:30, následovala půlhodinová přestávka (Staropramen 11° za
50 Kč).
Kanadský hudebník Devin Townsend to k nám měl
z Vancouveru o kus dál. I on se sice řadí do škatulky progresivního
metalu, ale je to jen orientační nálepka. On totiž na žánry moc nehledí a
použije cokoli, co mu do písně sedí, ať už jde o prvky muzikálu, death metalu,
free jazzu a mnohých jiných stylů. Čelist mi začala klesat, hned když muzikanti
nastupovali na scénu. Tři sboristky, další dva kytaristé, bubeník, basák, starý
známý klávesák z Haken (čímž se vysvětlily otazníky z předchozího
odstavce) a zpěvačka také s kytarou. S Devinem tedy dohromady deset
muzikantů, z toho čtyři kytaristé (pro srovnání s již zmíněným
koncertem na témže místě – v roce 2012 nám Devin Townsend Project hrál ve
čtyřech). Pódium v Roxy se opět zdálo být malým, tentokrát byly nejvíce
stíněny sboristky. Jeden z kytaristů měl ještě vpravo vepředu připravené
druhé klávesy. V době, kdy se většina kapel snaží na turné co nejvíc
šetřit, jsem tohle nečekal. Takže tentokrát žádné předtočené nástroje ani
zpěvy. Jak je u Devina zvykem, čtveřice projektorů jela po celou show. Dva byly
namířené na plátno za kapelou, dva využívaly prostor bočních stěn. Čtyři kytary
nemají ani Iron Maiden! A co teprve havajské košile! Devin je totiž nejen
fenomenální kytarista a výborný zpěvák, ale i nadaný bavič, k čemuž patří
i kostýmy. Otevírat koncert jedenáctiminutovou
poklidnou písní Borderlands by mi
normálně přišlo jako úplně špatný nápad. Jenže u Devina fungoval bez problémů a
divák se stihl rozkoukat a naladit na stejnou vlnu. Koncert by možná šel
rozdělit na čtyři části i podle oblečení muzikantů, byť na jejich výměnu
obvykle moc času neměli. Po úvodním „havajském“ setu odložila zpěvačka kytaru,
takže pak už po zbytek koncertu byli kytaristé jen tři. Na aktuálním albu
s až nezvykle graficky jednoduchou obálkou Empath je deset skladeb. Z nich naživo zaznělo sedm, což bylo
víc než polovina (takže nezazněla pouze píseň Hear Me, krátká instrumentálka Requiem
a rozsáhlá kompozice Singularity,
která na albu zabírá přes 23 a půl minuty). Většinu druhého bloku tvořila
čtveřice písní z deset let starého alba Ki (na první z těchto písní – Coast – přinesli bubeníkovi dopředu vedle Devina menší bicí
soupravu).
Pak přišla zpěvačka v krátkých přiléhavých černých šatech a zněla
jako z desky (takže mi konečně docvaklo, na koho se koukám – viz dále), sboristky
také vytáhly více sexy oblečení. Na začátku třetího bloku přišla novinková
píseň Why?, která zrovna nemá
s metalem společného vůbec nic (to spíš s v úvodu odstavce
zmíněným muzikálem), Devin v ní nehrál na kytaru a z dalšího kytaristy se stal druhý klávesák, ale fanouškům to nijak nevadilo. To už měla Ché
Aimee krátké bílé šaty, které neumím popsat, ale přikládám video (a Devin také
nastoupil v sukni). Tady také došlo na hitovku Lucky Animals z alba Epicloud,
které v Roxy propagoval Devin a spol. v roce 2012. Tento blok zakončil
Devin s akustickou kytarou novinkovou písní Spirits Will Collide, na kterou pozval sboristky dopředu. Po krátké
přestávce se opět převlečení hudebníci vrátili s přídavkem. Všechny čtyři
ženy gradovaly vystoupení i svým oděvem, přiléhavé červené šaty Ché Aimee
rozhodně nikdo nepřehlédl. Přídavek začal diskotékou – konkrétně písní Disco Inferno z repertoáru kapely
The Trammps. Z této disko odrhovačky kapela přešla do druhé předělávky,
která už sotva mohla být hudebně vzdálenější – The Black Page #1 hudebního experimentátora Franka Zappy byla
původně složena jako sólo pro bicí a perkuse, ale sám autor ji upravil do
několika dalších verzí. Po dvojici předělávek se kapela rozloučila písní Kingdom z již zmiňovaného alba Epicloud. Identitu doprovodných
hudebníků jsem nikde nevypátral – jistý je pouze klávesák Haken (Diego Tejeida)
a zpěvačka a kytaristka Ché Aimee Dorvalová, která je ostatně slyšet na
Devinových albech Ki a Empath a v roce 2014 s Devinem
vydala bezejmenné album jejich country rockového projektu Casualties of Cool. Dvě hodiny utekly jako voda. Zvuku ani hudebníkům
nebylo co vyčítat, takže u mne panovala maximální spokojenost. Jedinou výhradu
bych možná směřoval k těm přídavkovým předělávkám, protože mi pak místo
něčeho od Devina v hlavě pořád znělo vlezlé Disco Inferno. Ale Devina Townsenda bych poslouchal, i kdyby neměl
narozeniny ve stejný den jako já. ;-)
Koncertní setlist |
Žádné komentáře:
Okomentovat