Angelologie – česká obálka |
Rozhodl jsem se zjistit, co je to zač ten v současnosti
populární žánr zvaný romantická fantasy. Sáhl jsem tedy po knize Danielle Trussoniové jménem Angelologie. Jde o beletristický debut mladé americké
autorky s italskými předky. Román je členěn do čtyř částí, které jsou
označeny jako první až třetí sféra a závěr nese titul nebeský chór.
První sféra se odehrává 23. prosince 1999 převážně
v klášteře svaté Růženy, ležícím na břehu řeky Hudson severně od města
Milton ve státu New York. Klášter obývá kongregace Františkánských sester
ustavičného klanění a naší hlavní hrdinkou je třiadvacetiletá řádová sestra
Evangeline, která v klášteře žije od svých dvanácti let (otec Ital, matka
Francouzka, oba toho času již mrtví). Kromě jiných běžných řeholních povinností
zastává funkci asistentky vedoucí klášterní knihovny a má na starosti třídění
došlé pošty a odpovídání na žádosti došlé na adresu kláštera. Tady padl můj
první předpoklad, protože toto rozhodně nevypadalo jako hrdinka, se kterou by
se mohla většina čtenářek ztotožnit. Tedy pokud také nehodlají strávit celý
život prací a modlitbami a bez mužů.
Další dvě důležité postavy se nacházejí zhruba o 120 km
jižněji, v centru New Yorku. Jeden se jmenuje Verlaine a je mimo jiné
lektorem Kolumbijské univerzity v oboru historie umění. Svůj osobní výzkum
zaměřil na Rockefellerovu rodinu a její přínos světu umění. A díky tomu se
seznámil s Percivalem Grigorim, zámožným příslušníkem newyorské smetánky,
který se rozhodl Verlainovo bádání finančně podporovat a dostávat přednostně
jeho výsledky. Trochu problém byl v tom, že Percival Grigori patří
k nejčistší pozemské andělské rase Nefilim, lidmi pohrdá, a ty, které
využije, bez okolků zabíjí. Ostatně pak už ty informace určitě nesvěří nikomu
jinému. To ovšem mladý pan Verlaine zatím neví a tak se na příkaz pana
Grigoriho obrací se žádostí o nahlédnutí do knihovních archivů do výše
uvedeného kláštera.
Jeden zcela banální dopis, který dostala matka představená
Innocenta v polovině prosince 1943 od Abigail Rockefellerové ovšem spustí
v životě sestry Evangeline lavinu dalších odhalení a událostí, po kterých
už její život nikdy nebude jako předtím. A to šlo o sdělení v délce šesti
řádků. Vyskytovalo se v něm ovšem jméno sestry Celestine, která byla
jednou z nejstarších sester v klášteře a už delší dobu byla upoutána
na invalidní vozík. A právě od ní se Evangeline dozvídá nejvíce informací o
tom, že svět ve skutečnosti není takový, jaký se zdá, a že ďáblové v něm
existují, jsou vysocí, krásní, blonďatí, modroocí, bezcitní a mají křídla. Navíc
jsou také sexuálně přitažliví prakticky pro všechny ženy. Takže zapomeňme na
romantické představy, tady jsou andělé hororové kreatury.
Angelologie – originální obálka |
Druhá sféra se skládá ze dvou delších pasáží zavádějících
nás do historie. Začínáme na podzim roku 1939 ve čtvrti Montparnasse, kde sídlí
pařížská angelologická akademie. V centru vyprávění jsou patnáctileté
studentky druhého ročníku Celestine a Gabriella a jejich učitelka dr. Seraphina
Valková. Žádná romantika se opět nekoná, obě studentky se natolik snaží být
nejlepší v celém ročníku (a možná i na celé akademii), že na to ani nemají
čas. Zato čtenář tu dostává ty nejzajímavější informace z oboru včetně
poznámek ctihodného otce Clematise thráckého o první angelologické výpravě,
konané léta Páně 925. A právě Celestininým přispěním se osvětlí současný název
lokace z tohoto historického manuskriptu, čímž si vyslouží místo ve druhé
angelologické výpravě. Její přípravy jsou vzhledem k vypuklé válce
zdlouhavé, ale po finančním vstupu Abigail Rockefellerové se přeneseme do
listopadu roku 1943 do bulharského pohoří Rodopy, kam tým angelologů pod
velením dr. Seraphiny Valkové přijel vyzvednout mocný artefakt, který se nesmí
dostat do rukou nepřátel. To, co by v mnoha knihách bylo rozvedeno jako
velké akční finále, je zde vylíčeno překvapivě střízlivě a stručně. Gabriella
se v druhé části Celestiných vzpomínek už prakticky nevyskytovala, ale
v mezičase se stala milenkou krásného, vysokého, blonďatého a modrookého
Percivala Grigoriho a rozehrála tak nebezpečnou partii dvojitého agenta
v táboře nepřátel. Ale to se čtenář dozví až později. Mladou (a po čtyřech
letech války značně vyhublou) studentku Celestine tehdy rozhodně ani nenapadlo,
že zbytek života se bude ukrývat v klášteře. Natož pak v americkém.
Třetí sféra začíná minutu po půlnoci 24. prosince 1999
v cele sestry Evangeline, takže jsem po stodvacetistránkové odbočce do
historie zpátky v klášteře svaté Růženy. Evangeline dochází v jakém
nebezpečí je pan Verlaine, pokud pracuje pro Percivala Grigoriho, a volá do New
Yorku své jediné žijící příbuzné, babičce Gabrielle. Od ní se naše hrdinka také
dozvídá jí dosud neznámé části vlastní historie. Evangelininu matku Angelu
kdysi, když dívce bylo šest let a žila s rodiči v Paříži, zavraždil
právě Percival Grigori. Otec se s ní po matčině smrti odstěhoval do
Ameriky, kde mu to pro oba připadalo bezpečnější. Tato část vrcholí útokem
stovky Giborim na klášter a končí definitivním odchodem Evangeline
z klášterní půdy (to jsme na straně 345). Bitva nijak zvlášť podrobně
líčena není: ostatně jde o útok stovky nadlidsky silných stvoření na klášter
plný jeptišek, což nevypadá jako dvakrát vyrovnaný boj.
Nebeský chór pak začíná 24. prosince 1999 v 0:41 hodin,
což je naprostý nesmysl. Třetí sféra by se opravdu do čtyřiceti minut nevešla.
Takže to zřejmě bude o dvanáct hodin později (je snadné si představit, jak
taková chyba vznikne při překladu). Celý román tedy líčí události dvou dnů. Pak
už zbývá jen vyluštit puzzle, které angelologům zanechala zesnulá Abigail
Rockefellerová, a může dojít ke konečnému střetnutí. Konec zastihuje Evangeline
na významném životním předělu a asi mám být jako čtenář dychtivý si přečíst
pokračování (Angelopolis už letos v angličtině vyšel). Já ovšem seriály
nemusím a další díly této série číst nehodlám. Kdysi jsem si totiž myslel, že
termín fantasy byl odvozen od slova fantazie, a tu už její dnešní autoři mít
nemusejí. Stačí jim jediný nápad a postaví na něm celou svoji literární
kariéru. Já je v takové lenosti podporovat nehodlám.
Angelopolis – druhý díl |
Občas přemýšlím, jestli jsou autoři placení od počtu stran
nebo proč píší knihy tlustší, než by se k jejich obsahu hodilo. Autorka
buď miluje popisy (vstup do bytu se sotva vejde pod dvě strany) nebo se jen
snaží knihu natahovat. Občas si vypomáhá i citáty, jedná se hlavně o knihu
Genesis ze Starého zákona, samozřejmě dojde i na Ztracený ráj (ostatně umístění
kláštera poblíž města Milton sotva bude náhoda, spíš je to autorčina
permanentní hra se jmény a názvy) a díla křesťanských teologů zastupuje zejména
Boëthius se svou Filozofií utěšitelkou. Chybět samozřejmě nemohou ani knihy Henochovy. Citáty ovšem bývají stručné, většinou
jen pár řádků / veršů. Jak to bude s autorčinou vírou, to je celkem
oříšek. Biblických odkazů jsou tu mraky, náboženského umění také, ale jakoby za
tím ani žádný Bůh nebyl. Zmínka o tom, že ve vnějším „normálním“ světě právě
probíhají Vánoce, se v knize vyskytuje jen ojediněle. A téměř vůbec na
půdě kláštera, jakoby snad ani nešlo o náboženské svátky. Ostatně vůbec
netuším, proč se vlastně román odehrává právě během svátků, stejně jako jsem
nerozklíčoval, proč se jedna z hlavních postav jmenuje Verlaine. Po
staletí nepřetržité modlení v adorační kapli je nakonec redukováno na
jednoduché zabezpečovací zařízení proti krádeži. Zmínka o tom, kdo byl Ježíšův
otec, už je čistá hereze, ale pobavila mne, ale dává smysl jen ve světě tohoto
románu.
Když odhlédnu od samé koncepce románového světa, nacházím
v knize další nedostatky v logice. Jeden je „nemocí líných
scenáristů“, kdy se některá z postav formou dialogu dozvídá informace,
které už ovšem musela vědět. Proč si takto ulehčují práci scenáristé, chápu,
ale co to má co dělat v knize? Vždyť spisovatel má nepřeberné množství
způsobů, jak říci čtenáři, co potřebuje vědět! Ostatní drobné či větší
nelogičnosti nebudu moc rozebírat, ale třeba takový příklad: Abigail
Rockefellerová za druhé světové války neznámo kde ukryla mocný artefakt a
očekávala, že si ho po ukončení války angelologové přijdou vyzvednout. Jenže do
její smrti v roce 1976 se nikdo neukázal. A když v roce 1999 někdo
konečně vyluští informace skryté ve zdánlivě banálních dopisech, co se stane?
Nikoho to nepřekvapí a lidé na místech jednotlivých skrýší se chovají, jakoby
příchod angelologů očekávali (zdůrazňuji, že přitom máme 24. prosince a blíží
se 18. hodina!). Já bych naopak očekával, že budou všichni zúčastnění 55 let po
válce mrtví a jejich nástupci nebudou vědět nic. Ale třeba žiji v jiném
světě. Ostatně dlouhověkost celé řady románových postav mi přijde také
minimálně nepravděpodobná.
Takže co je tohle za svět? Bůh ho stvořil, stejně jako lidi,
a na nebesích ho střežili andělé. Původní čistá andělská rasa tedy nese pojmenování
Strážci. Těm se ovšem líbily lidské ženy a brali si je za manželky (to je
prosím biblická formulace, ale snad chápete, co se tím myslí). Z těchto
spojení se rodily zrůdy. Bůh se naštval a rozhodl se svět spláchnout. Na
Noemovu archu se coby jeden z jeho synů dostal potomek andělů a lidí, a
pak potomci pravého Jáfeta i nastrčeného Jáfeta (ten biblický měl sedm synů,
dcery se tehdy nepočítaly) zalidnili Evropu. Jeho bratři Šém a Chám měli na
svědomí další kontinenty. Takže pokud věříte v jinou verzi původu života
na zemi, tak se s tím v této knize daleko nedostanete. Angelologové
jsou částečně vědci (odnož obecněji zaměřené teologie), ale hlavně se snaží
proti moci Nefilim a jejich přisluhovačů bojovat. Nepřátelé je sledují,
kontrolují a využívají. Občas sice někoho z nich zabijí, ale nějak není
v jejich zájmu je zlikvidovat úplně. Což by jim ve skutečnosti nedalo
tolik práce.
Anděly jsem si nechal na konec. Strážci jsou nebeské bytosti
a jsou téměř nesmrtelní – tedy mají své slabé
místo, svoji achillovu patu,
takže se dají zabít, ale jinak není délka jejich života omezena. Potomci
Strážců a lidí jsou buď andělé nebo lidé: pokud nemají křídla, dostanou je na
výchovu lidé, v opačném případě si je seberou andělé. Genetika není
jednoduchá disciplína, a občas se některé vlastnosti dědí i přes generaci,
takže se dvěma lidem může narodit okřídlený potomek (obdobné je to
v opačném táboře). V každém případě nejčistší andělská rasa na zemi
jsou Nefilim, kteří jsou nadřazeni všem ostatním a lidé jsou pro ně jen trochu
chytřejší zvěř. Žijí řádově stovky let, aniž by na nich byly patrné známky
stárnutí. Nižší rasou jsou menší Anakim, kteří jsou odsouzeni do rolí
celoživotních sluhů vznešených Nefilim. A pak tu jsou ještě Giborim, tupá rasa
pro hrubou práci. Váleční andělé udělají, cokoliv jim Nefilm přikáží, při
náročnějších akcích je třeba jim osobně velet, protože Giborim jsou sice velcí
a silní, ale jejich mozky složitější úkoly nezvládají. Jakkoli je z výše
uvedeného zřejmé, že mužští příslušníci andělských tříd rádi souloží
s lidskými ženami, existují samozřejmě i ženští andělé (proč jste si jinak
mysleli, že se evropská šlechta téměř zásadně ženila jen „se sobě rovnými“?).
Andělská křídla jsou kapitolou samou pro sebe, každopádně mají jakousi
nadpřirozenou schopnost procházet oděvem, takže je jejich majitel může
roztáhnout a zůstat v neporušeném obleku / šatech a stejně nenápadně
složit pod oděv.
Výsledek je tedy jiný, než jsem očekával. Evangeline se
nezamilovala do žádného anděla, se kterým by odkráčela k oltáři nehledě na
následky (to je dost těžké, když všichni andělé, se kterými se setkala, se ji
snažili zabít), přesto mi zařazení do škatulky „romantická fantasy“ dává smysl.
Vyzkoušel jsem to, žádný zásadní dojem to na mě neudělalo, ale nevím ani, proč
bych nad čtením pro mladé dívky měl lámat hůl. Možná je (alespoň tento
konkrétní titul) v mnohém lepší a ke svému čtenáři přímější, než třeba
romány Dana Browna, které se tváří, že jsou něčím víc než jen zábavným čtením
do vlaku.
Angelologie (Angelology, 2010)
Přeložila Markéta Demlová
Obálku navrhla Jana Šťastná
Vydala Euromedia Group, k. s. – Knižní klub v roce 2010
Počet stran: 424
Hodnocení: 70%
Angelologie (Angelology, 2010)
Přeložila Markéta Demlová
Obálku navrhla Jana Šťastná
Vydala Euromedia Group, k. s. – Knižní klub v roce 2010
Počet stran: 424
Hodnocení: 70%
Žádné komentáře:
Okomentovat