Když jsem někdy v létě viděl soupisku zimní verze
letošního festivalu Masters of Rock, okamžitě mne zaujala tři jména: Soilwork,
Kamelot a ReVamp. Hned mi bylo jasné, že tohle už je pro mne pádný důvod udělat
si zase jednou výlet přes půl republiky. Ostatně v soupisce figurovaly i
další potenciálně zajímavé kapely: Sybreed a Keep of Kalessin. Ostatně ani ty
Children of Bodom jsem ještě neviděl. Program se v následujících měsících
ještě měnil – přibyli Amorphis, zmizeli Sybreed. Ještě večer před samotným
festivalem jsem na webu pořadatele zachytil informaci, že „ze soukromých důvodů
musela ukončit své účinkování na turné skupin Kamelot a ReVamp“ norská kapela
Tellus Requiem. Dost nijaká výmluva, obzvláště s přihlédnutím
k faktu, že zlínský koncert byl poslední zastávkou zmiňovaného turné.
Pořadatelé tedy narychlo posunuli do výhodnějšího pozdějšího času první dvě
kapely a sehnali Daniela Kroba, který měl coby jediný český účastník akci
rozjet.
Následující text tedy přináší pohled na akci z úhlu
člověka, který z pracovních důvodů nestíhá prakticky žádný
z prázdninových festivalů, a navíc nikdy nestáhl z webu nic, co by si
nekoupil (i když už ho párkrát napadlo začít zjišťovat, jak se to vlastně
dělá). S tvorbou naprosté většiny zúčastněných kapel nemám tedy téměř
žádné zkušenosti, o pár z nich jsem nejspíš ani do festivalu neslyšel.
Nechtěl jsem si s sebou brát foťák a fotky z mého mobilu by zřejmě
díky umělému osvětlení byly jen barevnými fleky, rozhodl jsem se následující
text doplnit videoklipy dotyčných kapel.
Jednou z výjimek potvrzujících výše zmíněné pravidlo,
je pražská skupina Daniel Krob. Já
osobně jsem si myslel, že jde o jméno kytaristy a zpěváka, který kdysi působil
mimo jiné i ve skupinách Arakain a Kreyson, ale dotyčný protagonista o nich
mluvil jako o skupině Daniel Krob, tak budiž po jeho. Loňské cédéčko
s výrazným X na obalu vyšlo i jako příloha časopisu Spark, jehož jsem
předplatitelem. Jde ovšem o podivnou kompilaci písní, které spolu nemají mnoho
společného, včetně vlastních verzí pár hitů uvedených skupin. Písně Arakainu
ovšem Daniel Krob nazpíval jako duety s hostujícím Alešem Brichtou, zato
hity Kreysonu v Krobově pěveckém podání jsou peklo. Obzvlášť Vzdálená reprezentuje
kategorii, kterou označuji za naprostou ztrátu soudnosti. Kapela hraje
v základním tříčlenném složení bubeník, basák a zpívající kytarista. Ten
se mezi písněmi zmínil o tom, že nabídku hrát ve Zlíně dostali v pátek v 16
hodin a jelikož jsou právě na turné s Citronem a mají sbaleno, tak to
vzali, ráno sedli do auta a dorazili na tuto štaci. Podle jeho dalších slov
schválně pro svůj ani ne půlhodinový set vybrali pouze samé lehké písně,
protože po nich přijde všechno těžké, stejně jako se rozhodli vynechat
ploužáky, které jinak hrají. Dobrý začátek, náš hlouček před pódiem se rozhodně
nenudil.
Keep of Kalessin
z norského Trondheimu jsou na scéně docela velkým jménem, takže mne trochu
překvapilo, že přišli na řadu tak brzy. Jsou na scéně od půli devadesátých let,
i když už si dali i nějakou tu pauzu. Původně hráli black metal, ale postupem
se jim do toho přimíchávaly další metalové odnože, takže dnes aby posluchači
s každým albem vymýšleli novou škatulku. Naposledy to byl melodický
black/death. Odchod zpěváka totiž překvapivě vyřešili tím, že dalšího nehledali. Dokazují, že pořádný rámus jde dobře dělat i ve třech, když
kytarista zvládá i zpěv. I tentokrát bylo slyšet předtočené klávesy. Zpěvák měl
stejně nazvučené oba mikrofony na pódiu, takže si stoupnul vždycky tam, kde se
zrovna nacházel. Často se v refrénech přidával i basák, který se na rozdíl
od mnoha jiných doprovodných zpěváků mikrofonu nebál, takže vždycky bylo
slyšet, že to zpívají dva hlasy. A znělo to skvěle, skoro jako chorál, jakkoliv
to ve dvou vypadá jako přehnaný výraz. Zahráli nám i čerstvý singl
z nového alba chystaného na příští rok, a přišlo mi, že patřil k těm
nejlepším písním, co jsem za jim vyměřených tři čtvrtě hodiny slyšel. A tak by
to asi mělo být. Žánrově to stále není můj hrnek čaje, ale za vidění a slyšení
to stálo.
Postupně se nenatahuje jen hrací doba (první tři vystupující
měla půlhodinu, poslední třikrát tolik), ale i pauzy na přestavbu pódia před
jejich sety (také z deseti minut až na trojnásobek). Takže teď jsem před
sebou měl čtvrt hodiny přípravy dalšího vystoupení, které bude trvat tři čtvrtě
hodiny a po něm přijde další už dvacetiminutová pauza. Takže celkem hodina a
dvacet minut, během kterých jsem šel do města a mimo jiné si díky chladnému
počasí dopřál irskou kávu. Panák irské whiskey v kafi vždycky na nějakou
dobu spolehlivě zahřeje. Na rozpisu totiž byla deathmetalová mašina
z polského města Krosno jménem Decapitated.
Na scéně jsou také už od poloviny devadesátých let a já jsem se s nimi
setkal v roce 2010 na Metalfestu v Plzni. Od té doby sice nahráli
nové album Carnival Is Forever, ale
pochybuji, že by jejich hudba byla pro mé uši poslouchatelnější. Dodnes si totiž
pamatuji, že čtveřice s odredovaným chroptičem v čele produkovala
kravál, který bych klidně přirovnal k drcení štěrku, já tam seděl na
lavičce a tak děsně jsem se nudil, až jsem málem usínal, což mi vzhledem
k tomu hluku samotnému přišlo skoro neuvěřitelné. Takže jsem si to
zopakovat nehodlal.
Pro jistotu jsem se vrátil o deset minut dříve, a dobře jsem
udělal. Nevím, zda bylo kratší vystoupení Poláků, nebo se zkrátila jedna či obě
pauzy na přestavbu pódia, každopádně další vystoupení startuje proti rozpisu o
sedm minut dříve. ReVamp
z nizozemského Limburgu je na scéně stále relativně novým pojmem, ale
vytvořila ho kolem sebe zpěvačka Floor Jansen, která si se svou předchozí
kapelou After Forever vybudovala pověst jedné z nejlepších zpěvaček
v žánru symfonického gotického metalu, takže po rozpadu této kapely jen
každý čekal, s čím Floor vyrukuje. A ta se mimo jiné rozhodla hudebně
trochu přitvrdit. Bezejmenný debut letos následovalo druhé album Wild Card a Floor se po koncertní
výpomoci letos na podzim oficiálně stala zpěvačkou finských Nightwish. Floor si
může s hlasem dělat, co se jí zachce, zvládá vše od operního sopránu až do
hlubokého growlingu někde v ranku Angely Gossow. A mezi těmito polohami
klidně přeskočí z verše na verš. Kromě toho je to rozená showmanka a
publikum ovládá s úsměvem pár gesty, aniž by to vypadalo, že někoho
k něčemu nutí. Dokonce si pamatovala, že v této zlínské hale už hrála
v dobách After Forever (zimní Masters of Rock v roce 2007), u čehož
jsem tehdy také byl. A zvala nás na vánoční metalovou symfonii 19. prosince do
Prahy, což jsem také přislíbil, takže už bych si měl pomalu plánovat další
hudební výlet. Floor navíc velmi dobře vypadá, vrtuli z vlasů by mohla
vyučovat a pod mikrofonem má sice nahoru natočený ventilátor, ale to rozhodně
neznamená, že by stála na fleku a nechala si jen efektně vlát hřívu kolem
hlavy. Pětice, která jí kryje záda, nejsou žádná ořezávátka, takže to není jen
o paní zpěvačce, i hudebně je to hodně barvité a variabilní. Dvojice kytaristů,
basák, klávesák i bubeník také zasluhují uznání. Když uváděla píseň
z první desky, ve které si zahostoval Björn „Speed“ Strid, tak jsem čekal,
že si to dotyčný zopakuje i naživo, když jeho kapela je na festivalové soupisce
hned další na řadě, ale Floor si s tím poradila sama. Těšil jsem se a
výsledek ještě předčil má očekávání. Ty dvě alba si budu muset pořídit. Hodinové
vystoupení bohužel i dříve skončilo, takže zůstává sedmiminutový náskok. Floor
mi přijde pro Nightwish škoda, tak snad bude mít i nadále dost času pro své
sólové aktivity. A kupodivu to vypadá, že právě tato kapela ještě nemá žádný
videoklip. Proč Nuclear Blast šetří zrovna na nich?
Odteď už budou všechny pauzy půlhodinové. Další přicházejí
na řadu Soilwork ze švédského
Helsingborgu. Také oni jsou na scéně od poloviny devadesátých let, kdy hráli
melodický death metal, jakým Švédsko rychle proslulo. Postupně se do jejich
tvorby nabalila spousta dalších příměsí a zrovna v jejich případě mi jako
nejpřesnější žánrové označení přijde slovní spojení moderní metal. A několik
jejich alb, včetně letošní dvoudiskové novinky The Living Infinite mám ve své sbírce a celkem často je i
poslouchám. Šestici tvoří kromě zpěváka Björna „Speeda“ Strida dvojice
kytaristů, basák, bubeník a klávesák. Také jeho není příliš slyšet a spíš jen
zahušťuje zvuk za kytarovým vírem, ale ono to tak vlastně je i na samotných
albech. A až během koncertu mi došlo, že
jejich alba vždycky beru jako celky a vůbec neznám názvy jednotlivých písní. Ale
většinou stačilo pár prvních tónů nebo taktů a už jsem se chytil. Takže vlastně
mohu jen konstatovat, že začali písní This Momentary Bliss, a že
z novinkového dvojalba zaznělo ještě několik dalších kousků. Zbytek byly
samozřejmě výlety do vlastní minulosti. Také Soilwork jsem ve zlínské hale
neviděl poprvé, to bylo v rámci Metalmanie na jaře 2006. A stejně jako
jejich alba, i jejich koncerty jsou vždy perfektní. Tohle byla hodinka
koncentrované energie a po ní jsem byl z kotle pod pódiem úplně vysušený a
šel rovnou k nejbližšímu stánku s pivem. Proto v té hale také
jsou, ne? Oba palce nahoru!
Dalším obtížně škatulkovatelným jménem na metalové scéně
jsou helsinští Amorphis. Jisté je,
že v roce 1990 začínali jako čistě deathmetalová kapela. Jenže zejména
druhá polovina jejich existence už je plná všeho od progresivního metalu až po
folk a občas už to vlastně není ani metal, spíš rock. Viděl jsem jejich
nejrůznější žánrová označení, a z nich se mi docela zamlouvá melancholický
metal. Zpěvák Tomi Joutsen už delší dobu častěji zpívá čistým hlasem, ale na
deathmetalový growling nezanevřel, ostatně je přítomen i na jejich letošním
albu Circle. I tohle je šestice, opět
se dvěma kytaristy a klávesákem v sestavě. Občas se ještě ozývaly nějaké další
předtočené nástroje, převážně šlo o folkové koření, třeba o flétny. Zpěvák měl
originálně vyhlížející mikrofon, který párkrát umístil do ještě podivnějšího
stojanu, který zřejmě patří někam do oblasti steampunku. Občas zpíval
v předklonu, pak se postavil a pokračoval dál přes záclonu svých po
rozkrok dlouhých dredů, která zcela zakrývala tričko kapely Grave. Tou hřívou
samozřejmě uměl i pořádně zamávat. Moc jsem to nečekal, ale skupina se stále
hlásí i ke své velmi dávné minulosti, a přestože jsou dnes hudebně někde úplně
jinde, klidně sáhli i po jedné písni ze svého debutového alba. Jejich
osmdesátiminutové vystoupení se mi zamlouvalo, ale za jejich fanouška se asi
počítat nebudu.
Jen o rok mladší než melancholičtí Finové je skupina Kamelot z floridské Tampy. Za tu dobu se v její sestavě vystřídala celá řada lidí, takže původním členem už zůstává jen kytarista Thomas Youngblood. K poslední velké změně došlo v loňském roce, kdy se zpěvákem stal Švéd Tommy Karevik, který je poprvé ke slyšení na loňském albu Silverthorn. Kapela hraje progresivní power metal a kromě základní pětice (zpěvák, kytarista, basák, bubeník a klávesák) se vlevo v pozadí u stojanu s mikrofonem vlnila bíle oblečená kráska, která vypadala spíš jako modelka předvádějící svatební šaty křížená s erotickou tanečnicí. Ale párkrát dostala větší možnost, to pak sestoupila dolů na pódium a ukázala, že tam není jen na ozdobu, poprvé asi v novinkové písni Veritas. Nebylo to žádné křoví, ale Alissa White-Gluz, jejíž hlas je ve dvou písních slyšet i na posledním albu skupiny Kamelot. A někdy ke konci dokonce i ona krátce předvedla growling, což u téhle křehce vypadající tmavovlásky překvapilo zřejmě všechny, kdo neznají tvorbu její vlastní kapely The Agonist. Více než čtvrt hodiny před plánovaným koncem jejich osmdesátiminutového vystoupení kapela odešla, takže jsem si říkal, že přece jen si někdo musí hrát na přídavek, ale kapela překvapila, když se za chvilku opravdu vrátila na pódium, ale místo slečny v bílém s nimi přišla Floor Jansen, tentokrát v červeném. Nový zpěvák své řemeslo zvládá s přehledem, takže Roy Khan zřejmě moc lidem nechyběl. Sice mě moc nenadchlo, že po nás chtěl i nějaké trapárny typu, abychom zpívali óóó podle jím předvedené melodie, ale jinak vše perfektní. V závěru vystoupení se ukázalo, že kapela si přivezla i výtah, takže zpěvák si mohl efektně vystoupat do výšky a pak se zase spustit zpátky. Floor se zdržela jen na jednu píseň a na závěr se vrátila Alissa, která se zatím z bílé převlékla do černé. Takže všechno dobře dopadlo, a ani jedna ze tří kapel, na které jsem se nejvíc těšil, nezklamala má očekávání. Tedy ta cesta za to opravdu stála.
Teď by mě čekala další půlhodinová přestávka a pak hodina a
půl v podání hlavních hvězd, z finského Espoo pocházejících Children of Bodom. Jenže já na ně čekat
nechtěl. Co jsem chtěl vidět, jsem viděl, vzhůru jsem byl od 4:50 ráno, skoro
celé odpoledne (s výjimkou kavárny) na nohou, mám už toho zkrátka dost (asi už
stárnu), takže děti od jezera Bodom snad někdy jindy někde jinde. V době
vydání jejich prvních dvou alb Something
Wild (1997) a Hatebreeder (1999)
byla pětice kolem zpěváka a kytaristy Alexiho Laiha nepochybně kapelou, která
určovala trendy moderního melodického death metalu. Ale od té doby je to
s originalitou jejich další tvorby trochu slabší. Jejich oddaným fanouškům
to zřejmě stačí, a rozhodně je jich dost. Já se ale od začátku na jejich
postavení kapely, která bude hrát až po kapelách Kamelot či Soilwork díval jako
na jakýsi anachronismus. Teď jsem toho využil a pokapelu si odpustil. Dobrou
noc a na shledanou zase někdy příště. Tahle akce totiž celkově byla nad
očekávání vydařená, na čemž nic nemění, že jsem dvě kapely z vlastního rozhodnutí
neviděl.
Žádné komentáře:
Okomentovat