neděle 3. srpna 2014

Tim Burton a jeho svět

Výstavy a galerie, to se mnou moc nejde dohromady. Když už někam chci výjimečně vyrazit, odkládám to zpravidla tak dlouho, až je po všem. Kolik jedinečných výstav jsem už takhle prošvihl? Zbytečné to vypočítávat. Ale na výstavu mého oblíbeného (nejen) filmaře jsem se kupodivu vážně vypravil. V pátek 1. srpna, tedy tři dny před jejím koncem, ale přece. Do Prahy jsem přijel vlakem v 9:45 a přes Václavské náměstí jsem si to vycházkovým tempem šinul na Staroměstské náměstí.

O předprodeji vstupenek v síti TicketPro jsem věděl, ale proč se s tím namáhat, když je cena stejná (190 Kč) jako v samotném Domu U Kamenného zvonu, kde se výstava konala. Jak jsem byl chytrý, mi došlo, když jsem viděl frontu na vstupenky. Chybami se člověk učí. Tak jsem si u Pomníku mistra Jana Husa stoupl do fronty a tři čtvrtě hodiny se pomalu posunoval k pokladně. Mnoho lidí, kteří měli lístky koupené předem, nás ale nepředcházelo. Na rozdíl od mnoha jiných mnou navštívených kulturních akcí se tu neplatilo za úschovnu zavazadel. S batůžkem by mne dovnitř nepustili, ale nechat jim tam další peníze mne nenutili. Nevím, jestli je to v galeriích běžné.

Burtonova kresba z cyklu Bytosti
Koukat na filmy jsem nechtěl, stejně v pátek dávali všechno, co už jsem viděl (vlastně jsem neviděl pouze Temné stíny). Asi nezáleželo na tom, kterým patrem prohlídku začnu, tak jsem nejdříve vyšel až nahoru do 2. podlaží a 1. patro jsem prošel cestou dolů. Jádrem výstavy byly Burtonovy kresby, malby a sem tam nějaká loutka. Ale v jedné místnosti byly i maximálně zvětšené polaroidy. Fascinovaly mne třeba jednoduché malůvky na ubrouscích z restaurací. Už jen tím, že je v nich nenechal. Jeho cykly většinou nesly jednoduché jednoslovné názvy, například Kluk, Holka, Klaun, Bytosti. Jeho tradiční morbidní humor spojující horor s groteskou (kurátorka výstavy ho označovala výrazem karnevaleska) byl všudypřítomný. Většina obrázků byla malého formátu, takže návštěvníci chodili podél stěn, prakticky nalepení na prohlížené obrázky. Většinou stálo za to věnovat pozornost drobným detailům.

Nejzajímavější byly kresby k Burtonově knize Ústřičkova smutná smrt a jiné příběhy (občas i s doprovodnými texty pouze v originále) a samozřejmě vizuální návrhy ke všem jeho filmům, včetně těch nerealizovaných (Superman žije, Mrtvá Karkulka a další lákavě vypadající tituly). Samozřejmě výsledku se návrhy nejvíce blížily v případě animovaných filmů. A snad úplně nejvíc v případě posledního Frankenweenieho. Což bylo překvapivé z toho důvodu, že všechny návrhy byly datovány rokem 1982, takže šlo o přípravu k Burtonovu krátkému hranému filmu z roku 1984, ale po téměř třiceti letech na nich evidentně nebylo třeba nic měnit.


Součástí výstavy byly i projekce krátkých filmů a videí. Na prvním televizoru jsem zahlédl něco z videoklipu rockové kapely The Killers, čímž jsem si překvapivě doplnil i filmografii Winony Ryderové, ale ani jsem si nepřečetl, jestli toho tam ve smyčce neběželo víc, a už jsem se tudy nevracel. Na druhém televizoru běželo všech šest dílů animovaného seriálu TheWorld of Stainboy (v českých titulcích to byl Skvrňouš). To stálo za to, se tam na více než půlhodinku zastavit a bavit se. Animace je sice velmi jednoduchá, ale všech šest pětiminutových filmečků s dobrodružstvími malého hrdiny likvidujícího neobvyklé protivníky, ohrožující poklidný život obyvatel Burtonova rodného Burbanku, je velice zábavných. Většina lidí s titulky označujícími konec epizody odcházela, jen několik si jich přečetlo, kolik to má dílů, a počkala si, dokud neuvidí to, při čem do místnosti přišli. O patro níž běžel ve smyčce šestiminutový loutkový Vincent z roku 1982. Tady byly k dispozici i dvě řady židlí. Malé kino pro malý film. Hravá pocta Vincentu Priceovi s autobiografickými znaky i morbidním humorem shrnuje v kostce vše, proč má tolik lidí Burtonův humor rádo. V jednoduchosti je krása a tento malý filmeček klidně řadím do svého soukromého Burtonova best of.


V poslední místnosti sice byly po stěnách další malby, ale to nejzajímavější bylo uprostřed. Loutky z Burtonových animovaných (nebo i hraných, například trojice Umpa-lumpů) filmů. Po zhruba dvou a půl hodinách prohlídky jsem sešel dolů na nádvoří a vyrazil k obchodu. Několik plakátů, pár ptákovin, katalog, dévédéčka s asi čtyřmi Burtonovými filmy, nabídka nic moc, takže jsem naštěstí nic neutratil. V suterénu je animační dílna a kinosál, kde se hrají Burtonovy celovečerní filmy. Tam jsem už nešel a poslechl jsem svůj hlad, který zavelel vyzvednout batůžek a vypadnout.

Takže díky za dovezení skvělé výstavy do Prahy a nezbývá než se těšit na nový Burtonův film Big Eyes, který by zase mohl být trochu jiný, než je u Burtona obvyklé.

Dům U Kamenného zvonu, Praha
28. března – 3. srpna 2014

Žádné komentáře:

Okomentovat