neděle 31. prosince 2017

Koncertní zbytek roku 2017


Holanďané zvládají i českou diakritiku!
V sobotu, kdy se v Jičíně na Čeřovce koná festival Propadák, mívám tradičně denní. Stejně tak tomu bylo i 10. června. Po celém městě vyvěšené plakáty ovšem slibovaly kapelu Death Alley z Holandska, takže jsem si to pro jistotu ověřil na webu, a večer po práci vyrazil právě na jejich set. Čtveřice Death Alley zvučila proklatě dlouho, jakoby neviděla, že má hrát pro z nadpoloviční většiny zpité osazenstvo, které na Čeřovce už strávilo skoro celý den s tím, že vstupné je zdarma, tak ty peníze aspoň propije. Pak rozjeli svůj proto-metal vycházející z kořenů typu Black Sabbath, Blue Öyster Cult, Motörhead a dalších pionýrů žánru. Docela dobré, ale ne zrovna můj hrnek čaje. Propadák je sice od základů zcela specifická akce, ale letos to dotáhl na další level. Po Holanďanech totiž přišla ještě jedna pokapela, tedy soubor, který na zmíněných plakátech nefiguroval vůbec. Jenže to byla trutnovská Exorcizphobia, tedy výstavní domácí thrash metal. Tomáš Skořepa je sice postavou malý, ale jako zpívající kytarista tuhle smečku táhne hlavně on, a byl to poctivý náklep. Na Holanďany jsem víceméně zapomněl, trutnovští následovníci stylu z Bay Area mi je úplně vymazali z hlavy. Po Catastrofy z předchozího ročníku to vypadá, jakoby se z thrashe na závěr stávala tradice. Proč ne? O týden později v rámci jičínského food festivalu hráli místní Wooden Ships, ale já jsem byl v práci. 21. června se konal tradiční jičínský svátek hudby, kam tentokrát přijeli třeba havířovští Postcards From Arkham (a hráli hned dva sety, první v nedaleké Železnici), ale já jsem byl v práci. A to měl být tak nějak refrén pro skoro celé léto… L


Jablonec, Olomouc, zvláštní volba
Po třech měsících strávených téměř pořád v práci jsem využil hned prvního volna a vyrazil do Jablonce nad Nisou, kde se v klubu Na Rampě měla v úterý 3. října ve 20 hodin objevit bluesrocková skupina Pristine z norského města Tromsø. To jsou styloví souputníci švédských Blues Pills, takže vlastně navazuji na text z letošního března. Od roku 2011 nahráli čtyři alba a moc se s tím nepářou. Minulé Reboot vyšlo vloni v lednu a letos v lednu už zase nakráčeli do studia, kde nahráli aktuální album Ninja. A z těchto dvou alb byl zhruba půl na půl složen koncertní setlist, doplněný trojicí skladeb z druhého alba No Regret, na debut Detoxing se nedostalo. Koncert podle očekávání nezačal načas, ale to jsem ani nečekal, ale ani jsem ještě nekoukal nervózně po hodinkách. Kapela začala písní The Rebel Song z aktuálního alba, což je podle mne trochu nečekaná volba pro koncertní otvírák, ale jinak dobý song. Hned po něm si kytarista Espen Elverum Jakobsen střihl krátké sólo. S těmi slunečními brýlemi a dozadu ulízlými vlasy mi často připadal jako nějaká postava z filmu Akiho Kaurismäkiho (tím nemyslím Leningradské kovboje, Aki má nějaké hudebníky snad v každém filmu). Pak následovala svižná vypalovačka California a hned další píseň ukázala, že se kytarista zbytečně necpe do popředí, protože následující All of My Love stála na výrazné baskytaře, kterou třímal v rukou Åsmund Wilter Kildal Eriksson. Zezadu kapelu poháněl příležitostný bubeník Kim Karlsen, který s kapelou nahrál její první dvě alba (nebo je to možná navrátilec). Z alb jsou slyšet i hammondy či klávesy, ale kapela se bez nich naživo obejde, takže snad vždycky vystupují ve čtyřech. Tudíž bych se mohl dostat k autorce veškeré hudby i textů a majitelce červených vlasů, která třímá mikrofon. Heidi Solheim (podobně jako Elin z Blues Pills) běhala po pódiu bosa a občas ke zpěvu přidala tamburínu. Výborně vyzněla píseň Don't Save My Soul, na kterou bubeník a basák opustili pódium a zpěvačka s kytaristou předvedli, že se zatraceně dobrý bluesrock dá hrát i ve dvou. Za nejsilnější píseň bych ovšem označil titulku druhého alba No Regret. Už v albové verzi má přes osm minut a naživo se sotvakdy vejde pod deset. Začíná pomalu, pak se rozjede, a pak se její dynamika ještě několikrát změní. V Jablonci ji kytarista Espen zakončil tak pomalým a tichým sólem, že nikdo v sále ani nedutal (a možná jsem mohl slyšet i vlastní dech). Závěr setu obstarala píseň Derek, při které Heidi zabavila bubeníkovi jednu paličku a mlátila s ní do kravského zvonu. Po krátké pauze se čtveřice vrátila a přidala píseň Carry Your Own Weight a krátkou vypalovačkou Bootie Call to opravdu zakončila. U stánku s merchandisingem se rychle vytvořila fronta. CD za 250, trička za 300 (jen aktuální s Ninjou za 350), ale většina kupujících brala vinyly, a to převážně rovnou všechny čtyři. Tenhle trend tedy frčí, a pomalu si začínám připadat jako stařešina, uvízlý v digitální době. ;-) Kompletní kapela už byla zpátky v sále, fotila se s fanoušky a podepisovala se na obaly vinylů i cédéček. Žádný sběratel nikdy nebudu, ale také jsem si je nechal zvěčnit. Nakonec tedy mohu poznamenat, že kapely Pristine a Blues Pills pojí stejný žánr a výborné zpěvačky, ale zbytek si obě kapely dělají po svém a záměna nehrozí. A tak je to nejlepší.


O den později se v Ostravě konal koncert v rámci „Female Metal Voices Tour“, kde vystupovaly španělská Antalgia, irský Xerosun, norská Sirenia a kanadské kapely The Birthday Massacre a The Agonist. Sice z těch pěti kapel tři neznám, ale i tak mi to přišlo lákavé, ale čtvrteční denní směny už jsem se opět zbavit nedokázal, takže jsem si přejíždění z akce na akci přes půl republiky nevyzkoušel. V práci jsem byl i v pátek 13. října, kdy spolek Péče o duševní zdraví – středisko Jičín pořádal na oslavu světového dne duševního zdraví akci jménem Hudba – radost pro duši. Ale její druhá část začínala až v 19 hodin v jičínském K–klubu, což jsem stíhal. Jičínská kapela Bludy se na akci hodila svým názvem (a ochotou zahrát zadarmo). Jelikož kapela v posledních letech spíš hibernuje, a když jednou za čas někde koncertuje, jsem nejspíš v práci, tak jsem na ně zase s radostí vyrazil. V 19 hodin se sice teprve začalo zvučit, ale vlastně jsem ani nečekal, že by akce začala včas. Bludy měly nového basáka, ale to mělo na jejich zvuk minimální vliv. Jako obvykle se hrály hlavně nové písně, Bludy se za svou minulostí moc neohlížejí.


Na Dušičky, tedy ve čtvrtek 2. listopadu, jsem byl zase udělat něco pro svou duši na koncertu nazvaném Rock for Soul v pražském divadle Hybernia. Víceméně jsem moc netušil, co mě čeká, ale nalákala mne jména zpěváků Joea Lynn Turnera a Kamila Střihavky. Večerem jako moderátor provázel římskokatolický kněz Zbigniew Czendlik, který působí v Čechách od roku 1992. První píseň The Parliament of Souls mě trochu vyděsila, protože k ní nastoupila pětice zpěváků a zpěvaček, před na pozadí běžícím videoklipem. Je to playback všechno, nebo opravdu zpívají? Takhle jsem si avizované použití speciálních videoprojekcí nepředstavoval. Farář byl na pódiu každou chvíli, minimálně vždy, kdy se střídali účinkující. Prvním byl řecký zpěvák George Gakis, který zazpíval píseň Soldier of Fortune od Deep Purple (to je ta, co ji u nás každý zná s českým textem Jiřího Schelingera jako Šípkovou Růženku). Další pořadí účinkujících už je bez záruky. Dvě písně zapěl Joe Lynn Turner s akustickou kytarou, ale toho si nechám až nakonec. Zazpívala nám Afroameričanka Juwana Jenkins, žijící v Praze od roku 1998, která odmítla mluvit česky a její angličtinu v dialogu s Polákem, tlumočila do češtiny překladatelka. To jsme tedy měli gospel (nebo něco takového). Dalším naturalizovaným cizincem byl britský (matka Irka, otec Američan) písničkář s akustickou kytarou Justin Lavash. Ten dorazil do Prahy už v roce 1991 a na mých sympatiích stoupl už tím, že odmítl dělat rozhovor s naším polským moderátorem. Hraje pořád na kytaru, kterou mu kdysi darovala maminka. Našince zastupoval zpívající pianista Roman Dragoun, známý z účinkování ve skupinách Progres 2, Futurum, Stromboli a dalších. O dost mladší česká zpěvačka Martina Bárta pro změnu od roku 2011 žije v Berlíně. To se pak nedivím, že letos zastupovala Českou republiku na euro-estrádě jménem Eurovision Song Contest v Kyjevě. Na piano ji doprovázela sestra Kristina Bárta. Na té šaškárně v Kyjevě přirozeně neměla nejmenší šanci, tam vyhrávají Lordi, či vousaté zpěvačky, tam bych tedy měl podstatně větší šanci i já, jelikož aspoň prokazatelně neumím zpívat. Jinak všechna čest, zpívala výborně, a já to s jazzem zrovna nepřeháním. Pomalu jsem dospěl k závěru prvního dějství, které obstaral Kamil Střihavka. Kromě vlastních písní Konečně doma a možná zbytečně natažené Když se snáší déšť zabodoval zřejmě doživotní muzikálový Ježíš Kristus tím, když si tak trochu splnil sen a zazpíval si z téhož díla Jidáše. A konečně to mělo rockový drajv a šťávu, jinak byl rock z názvu akce dosud víceméně nepřítomen. Avizovaná dvacetiminutová přestávka (aby si také vydělali na barech) se protáhla spíš na půl hodiny. Po přestávce nastoupil a cappella sextet Skety. Tři zpěváci a tři zpěvačky si vystačili bez nástrojů, což se zase tak nelišilo od první poloviny koncertního programu. Druhou písní mě celkem pobavili, když do vánoční koledy začali rapovat, konečně to znělo trochu současně a originálně. Vrátil se George Gakis a spolu se zpěvákem skupiny Silverback Pinem zazpívali Nothing Else Matters od Metalliky. Zřejmě jedinou píseň metalové kapely obecně přijímanou i nemetalovým publikem. A skupina Silverback tu vystupovala i jako samostatné těleso, a rozhodně má něco do sebe. Byli tu sice z protekce (jejich střídavě klávesák a kytarista Berry byl jedním z pořadatelů celé akce), ale minimálně kvůli už zmíněnému zpěvákovi Pinovi stáli za pozornost, i když zřejmě hrají samé cizí písně. Zahráli nám Midnight Blues bůh ví od koho a pak Come Together od The Beatles. Když se moderátor večera vynořil a začal mluvit plynně polsky, bylo mi jasné, že na řadu se dostala Ewa Farna. Za doprovodu pianisty zazpívala tři písně, pamatuji si názvy La la laj a Ticho. Klidně přiznávám, že mě ani jedna z písní ničím nezaujala, ale daly se vydržet. Zatím nejmenovaným, zato průběžně přicházejícím a odcházejícím uskupením bylo dámské smyčcové kvarteto Nobles. Metallica by bez nich byla poloviční, ale jejich čas přišel i v závěrečném setu. Joe Lynn Turner toho za svou čtyřicetiletou hudební kariéru stihl hodně, ale nejvíce lidí má jeho hlas spojený se skupinami Rainbow a Deep Purple. To druhé mi přijde trochu paradoxní (byť to pro průběh večera bylo určující), protože členem kapely byl od roku 1989 do roku 1992 a jeho hlas tak zní jen na jediném studiovém albu. Tím je Slaves and Masters z roku 1990, ze kterého Joe začal procítěnou Love Conquers All (slyšíte ty smyčce?). Doprovázeli ho členové kapely Silverback. Pak se Joe zeptal, jestli známe Steppenwolf. Asi jednu písničku, chtělo se mi odpovědět. Ano, stále jsem ještě nepochopil dramaturgii večera, protože samozřejmě spustili Born to Be Wild. Pak došlo na další párplovky Black Night a Hush. Během Hallelujah se přišli rozloučit Juwana, Justin a Martina. A na samotný závěr samozřejmě Smoke on the Water, to už jsem čekal i já. Klanět se přišli skoro všichni (jen Kamil už byl zřejmě doma). Konec tedy přišel asi po čtyřech hodinách od začátku. Duchovní večírek pro stárnoucí rockery se marně snažil zaujmout mladší publikum (na to tři písně od Ewy nestačily), ale nakonec toho za poslech stálo víc než jen očekávaní Joe a Kamil. Ale já si na podobné akce ještě pořád připadám příliš mladý.



Začátkem prosince jsem pro změnu dělal lázeňského šviháka v Luhačovicích, takže seznam nestihnutých koncertů klidně můžu zakončit vánoční Tarjou. Bude to v roce 2018 pokračovat podobně? Uvidím…

Žádné komentáře:

Okomentovat