Poslední festival, kterého jsem se zúčastnil, byl Febiofest v dubnu 2019. V tom roce jsem se nedostal do Karlových Varů, stejně jako letos. A jelikož Febiofest byl, stejně jako loni, odložen na září, tak je to můj první filmový festival po dvou a půl letech.
Pro
jistotu jsem startoval něčím lehčím a zašel na francouzskou komedii Nadměrná velikost (Énorme, 2019, 98 min.) zařazenou do sekce Girls in Film.
Scenáristka a režisérka Sophie Letourneurová se rozhodla otočit obvyklé role ve
vztahu muže a ženy a natočila příběh o slavné koncertní klavíristce a jejím
manželovi, který jí dělá asistenta, manažera, tlumočníka, bodyguarda atd. Doma
manžel řeší nakupování, jídlo i úklid a tvrdí, že „za každou slavnou ženou
stojí její manžel“. A najednou si vezme do hlavy, že chce dítě. S čímž by
manželka nesouhlasila, takže jí místo antikoncepce začne dávat nějaké vzhledově
podobné umělé sladidlo. A otočení rolí pokračuje i nadále. Zatímco se žena
snaží svoje těhotenství ignorovat, manžel chodí na těhotenské kurzy a nejradši
by budoucí dítě i kojil… Největší výtka vyplývá z toho, že při důsledném
aplikování tohoto konceptu z toho nevyhnutelně žena vychází jako blbka,
ale jinak to byla nadprůměrně vydařená komedie s pro mne neznámým hereckým
obsazením. A to jsem ještě netušil, že se mi ze vztahu rodičů a dětí stane
hlavní téma festivalu.
Melodrama
Nikam zvlášť (Nowhere Special, 2020, 96 min.) natočil v koprodukci
Velké Británie, Itálie a Rumunska scenárista a režisér Uberto Pasolini
v severoirském Belfastu. Vypráví příběh pětatřicátníka, který se živí jako
umývač oken a vychovává svého tříletého synka. Manželka mu krátce po porodu
řekla, že si život na západě představovala jinak, koupila si letenku zpět do
Ruska a zmizela. Jako dítě vychované v dětském domově nemá žádné příbuzné,
a teď navíc čelí diagnóze rakoviny v konečném stadiu. Takže zbývá jediné –
pokusit se zajistit svému synkovi lepší život, než měl sám. Tak s ním (a
často za doprovodu sociální pracovnice) objíždí potenciální pěstouny, a skoro
všude během chvíle zjišťuje, že neodpovídají jeho představám. Ale zdravotní
stav se zhoršuje a čas se krátí… Celý film stojí na herci Jamesi Nortonovi a
malém Danielu Lamontovi, který hrál jeho syna. Ostatně, kdyby tento vztah nefungoval,
tak by film nezachránilo nic. Mezi výtky patří jednak hudba, která občas až
příliš tlačí na pilu, a také fakt, že je film natočený podle skutečné události.
Pokud si scenáristé nedokáží vymyslet ani takovýto příběh, tak co už?
Maďarské
drama Les – vidím tě všude (Rengeteg – Mindenhol látlak, 2021, 112 min.)
scenáristy a režiséra Benedeka Fliegaufa si zaslouží uvést trochu zeširoka.
Fliegauf v obou funkcích debutoval roku 2003 dramatem Rengeteg, do češtiny
překládaným jako Houština. O osmnáct let později na svůj debut ideově
navázal, a Febiofest nám do těch názvů vnáší zbytečný zmatek. První film jsem
neviděl, ale podle dostupných informací, jde o velmi podobnou formu. Film
v Praze uvedli dva z herců, z nichž jeden film stříhal a druhý
k němu složil hudbu (velmi minimalistickou). Oba o filmu mluvili jako o
„no budget movie“, tedy filmu bez rozpočtu. Sestává prakticky pouze
z dialogů dvou, maximálně tří postav převážně v nočních interiérových
scénách. Ven se sice v několika záběrech také podíváme, ale to jsou jen
scény dokreslující příběh. Sedm různých rozhovorů snímaných
z bezprostřední blízkosti v běžných bytech nespojuje na první pohled
skoro nic, ale celkově vytvářejí obraz dnešní společnosti. Dialogy jsou to
převážně velmi vyhrocené, což je aspoň herecky vděčná parketa. Artový film ve
své krystalické podobě.
Drama
Otcovská péče (Otac, 2020, 120 min.) bylo zařazeno v sekci
Delikatesy z východu a vzniklo v koprodukci Srbska, Francie, Německa,
Slovinska, Chorvatska a Bosny a Hercegoviny. Scenárista a režisér Srdan
Golubović nás zavádí do odlehlé srbské vesnice, kde je nouze o práci. Manželka
hlavního hrdiny už bídu nevydržela a pokusila se o sebevraždu. Než na místo
doběhl z lesa, kde zrovna kácel dříví, manželku odvezli do nemocnice a obě
děti sebrala sociálka. Během následujících dní se dozvěděl, že žena
z nemocnice poputuje rovnou na psychiatrii a děti mu nevrátí, dokud
neprokáže, že je schopen se o ně postarat (tedy zejména mít stálé zaměstnání). Zatím
jsou u pěstounů ve vesnici, odkud pochází předseda místní sociálky. Tam za
výchovu dětí dostávají peníze od státu, a jistý podíl jde do kapsy předsedovi.
Jak s tím bojovat? Jeden otcův známý mu sepíše odvolání a hlavní hrdina se
s ním vydává na pěší pouť do Bělehradu na ministerstvo (na autobus nemá a
nechce, aby skončilo někde v šuplíku). Pěší road movie není zrovna obvyklý
žánr, a i když to v závěru vypadá, že pouť byla zbytečná, přece jen tu
prosvitne jiskřička naděje.
Polsko-irské
drama Nikdy nepláču (Jak najdalej stąd, 2020, 93 min.) scenáristy a
režiséra Piotra Domalewskiho bylo zařazeno do sekce Generace, tedy mezi filmy o
mladých. Sedmnáctiletá Polka Ola byla na začátku filmu potřetí vyhozena ze
závěrečných jízd v autoškole, což ji mimořádně štve, protože jí otec
slíbil auto, ale slib podmínil jejím řidičákem. Ola žije s matkou a hendikepovaným
bráchou na vozíku v domě bez výtahu, takže jí připadá, že aspoň to auto by
si zasloužila. Jenže náhle přijde z Irska zpráva, že její otec zemřel při
nehodě v práci. V rodině není nikdo jiný, kdo by se domluvil
anglicky, takže Ola chtě nechtě místo cesty do školy nasedá na letadlo do
Dublinu, aby zařídila převoz otcových ostatků domů do Polska. Tam naráží na
fakt, že o svém otci nic nevěděla. Byl pro ni jen vzdálenou osobou, která jim
pravidelně posílala peníze na účet. Také neumí komunikovat s ostatními.
Ale pokud jí otec sliboval auto, neměl by mít někde nešetřené peníze? Tak divák
sleduje, jak krůček po krůčku dospívá, až nakonec dokáže udělat i zřejmě první
neegoistický skutek v životě. Výborná Zofia Stafiejová táhne prakticky
celý film sama, a to se rozhodně nedá říci, že šlo o snadnou roli. (Poznámka
pro ty, kdo neumí polsky: původní název znamená „co nejdále odtud“.)
Kanadský
film Wilcox (Wilcox, 2019, 66 min.) je hádanka. Scenárista a režisér Denis
Côté debutoval v roce 2005 filmem Radisson, kde si vystačil
s jedním hercem a obyvateli titulní vesnice. Kam se od té doby posunul?
K filmu s jedním hercem a místními obyvateli končin, kterými hlavní
postava putuje. Jen je to navíc zbavené veškerých dialogů, takže se nic
nedozvíme ani o hlavním hrdinovi, ani o tom, odkud a kam vlastně putuje. Možná
se jmenuje Wilcox, možná ty vojenské hadry i s nášivkou se jménem někde
ukradl. Nebo je to dezertér. Cokoliv si vymyslíte. Film vám nic nepotvrdí, ani
nevyvrátí. Takže se můžeme aspoň kochat kanadskou divočinou? Omyl. Obraz je
většinou záměrně rozostřený, takže ani z toho nic nebude. Zato se ve
zdejší krajině vyskytuje nezvykle vysoké množství vraků starých autobusů. Hudba
jsou spíš ambientní plochy, a ruchy ve filmu zbaveném dialogů působí spíš
rušivě. Co by to bylo za festival bez nějakého opravdu divného filmu, ale co
tímto chtěl až do morku kostí nezávislý autor říci, opravdu netuším. Aspoň to
bylo krátké.
Z Hlavní
soutěže jsem viděl pouze film Kluk od velryb (Kitoboj, 2020, 94 min.)
natočený v koprodukci Ruska, Polska a Belgie. Scenárista a režisér Filipp
Jurjev nás v něm zavádí na nejvýchodnější cíp poloostrova Čukotka do
velrybářské osady. Ve filmu tedy účinkují místní Čukčové, a přestože ve filmu
zazní i ruština, většinou mluví po svém. Patnáctiletý Ljoška žije s dědou,
který je jednou nohou v hrobě, a to zřejmě už několik let. Z toho
občas vyplývají dialogy ve stylu: „Zítra určitě umřu.“ – „Zítra nemám čas.“ Ale
víc ho trápí nedostatek dívek v okolí. Takže nepřekvapí, že se zamiluje do
dívky, kterou viděl v počítači na erotickém webu. Ale jeho vyvolená je
podle webové adresy někde v Detroitu, což je jen 88 km přes moře a pak
„furt rovně“. Jeho cesta za vyvolenou do Detroitu je sice spíš útěkem, ale
kromě trochy dobrodružství v ní nechybí ani humor (a autoři nás při ní zavedli
až na Diomedovy ostrovy, a východněji to už v rámci Ruska fakt nejde).
Přes úsměvnou zápletku autor dokázal příběh udržet v realistických mezích.
Drama
Syn-Matka (Pesar-Madar, 2019, 102 min.) natočené v koprodukci Íránu
a České republiky se hrálo už před rokem, a dostalo cenu Amnesty International
Febiofest Award. Jeho režisérka Mahnaz Mohammadiová byla členkou letošní
poroty, díky čemuž se v rámci sekce Speciální projekce: Porota film dostal
opět do programu. Vdova Leila má dvanáctiletého syna Amira a malou dcerku.
Pokud by přijala nabídku k sňatku od řidiče autobusu Kazema, musela by se
vzdát svého syna. Kazem má totiž doma dospívající dceru, a ta nesmí žít pod
jednou střechou s mužem, který není její pokrevní příbuzný, až do svatby.
Což znamená tak tři roky. Kam se synem, když nemá žádné příbuzné, ke kterým by
ho mohla dát? A tak Amir dočasně skončí v ústavu pro hluchoněmé. Aniž by ovládal
znakovou řeč, postupně zjišťuje, že to není na měsíc, ale na roky, a bude muset
o svém životě rozhodnout sám. Další typické íránské drama s problémy,
které jsou ve většině světa nemyslitelné. A které v zemi jako je Írán nemá
žádné správné řešení. Česká koprodukce se podle závěrečných titulků zřejmě
omezovala jen na obrazovou a zvukovou postprodukci. Na diskuzi
s režisérkou jsem nezůstal, i když rozhodně měla potenciál být zajímavá, a
radši jsem zamířil na vlak domů.
Rumunskou
komedii Kampaň (Berliner, 2019, 93 min.) zařazenou do sekce Delikatesy
z východu, bych si normálně nevybral, ale bylo 15 dní do parlamentních
voleb, takže jsem to šel zkusit. Scenárista a režisér Marian Crisan si vystačil
s málem. Politikovi se porouchala služební Dacia Duster na okraji pole,
které zrovna oral místní traktorista. Tak je odtáhl k sobě domů. A politik
se přes noc rozhodl tu zůstat a vést kampaň z venkova. Ostatně, dnes není
třeba mít nějaký program, důležité jsou příspěvky, které bude jeho podřízený
umisťovat na sociální sítě. Tedy s kým a při čem se nechat zvěčnit. Cituji
z programu festivalu: „Sarkasticky laděná černá komedie tepe faleš a
prázdné fráze vrcholových politiků stejně jako apatii průměrného voliče.“ Ve
skutečnosti je komedie krotká, až bezzubá. K nám se z rumunské
produkce dostává jen špička ledovce, tohle je jen důkaz, že i tam jinak
vznikají lokální, čistě průměrné filmy.
Japonský
scenárista a režisér Hirokazu Kore'eda měl v programu festivalu vlastní
profilovou sekci čítající šestici filmů. Nepochybuji, že všechny patřily do
první desítky nejlepších filmů festivalu, ale vybrat si všechny, tak bych měl
program málo pestrý. Tak jsem zvolil jen ten nejstarší z výběru, snímek Nikdo to neví (Dare mo širanai, 2004, 141 min.). Do malého bytu se nastěhovala
svobodná matka s dvanáctiletým synem. Ze dvou kufrů vylezly nejmenší děti,
starší dcera do bytu proklouzla v noci. Matka je ovšem sama ještě
nedospělá, takže občas zmizí. Někdy třeba na měsíc, nebo i na déle. Hlavním
hrdinou je tedy dvanáctiletý Akira, který se snaží zvládat své tři sourozence.
Ani jeden nechodí do školy, takže žijí opravdu mimo všechny struktury. Peníze
docházejí, postupně je odpojen plyn, elektřina i voda, a matka se stále
nevrací. Může tahle černá můra pracovníka sociálky vůbec skončit dobře?
Suverénně natočené drama s mladými neherci nikam nepospíchá, ale autor
velmi dobře ví, co chce ukázat, a co ukazovat nemusí. Inspirováno článkem
z novin, takže něco takového asi možné je. Nejlepší nakonec, přesně podle
plánu.
Febiofest
Praha, 17. – 24. 9. 2021
Žádné komentáře:
Okomentovat