Když už mám doma přes tisícovku disků CD, tak jsem si v létě 2021 řekl, že je na čase upgradovat svoji poslechovou sestavu. Ne že by můj mikrosystém Panasonic SA-PM71SD hrál špatně, ale prostor na zlepšení tu byl. Přes rozvolnění vládních covidových blbáren jsem rezignoval na objíždění hi-fi studií a rozhodl se tuhle výzvu zvládnout sám s pomocí internetu. (Poznámka ke všem níže uvedeným cenám: vše se vztahuje k době, kdy jsem ceny vyhledával / zaplatil, spousta se jich už změnila, většinou směrem nahoru.)
Nejdříve jsem si
nakonfiguroval dvě podobné ideální hi-fi sestavy založené na integrovaném
zesilovači a CD transportu (Audiolab 6000A + 6000CDT za 32.400 Kč vs. Cambridge
CXA61 + CXC za 37.890 Kč). Když jsem připočítal odpovídající reprosoustavy,
signálové a reproduktorové kabely, hi-fi stolek a síťový filtr, skončil jsem na
celkových cenách kolem 83 tisíc (a to mi ještě vzadu v hlavě šrotovala
otázka gramofonu). Tolik jsem za hi-fi utratit nechtěl.
Takže druhý extrém. Výchozí
kvalita, za co nejnižší cenu. Rychle jsem došel opět ke dvěma možnostem
založeným na integrovaném zesilovači a CD přehrávači (Cambridge CXA35 + CXC35
za 17.050 Kč vs. Denon PMA-600NE + DCD-600NE za 17.490 Kč). Zhruba poloviční
cenovky znamenaly také snížení cen reprosoustav (nejvíce jsem uvažoval o modelu
Wharfedale Diamond 11.2 za 12.990 Kč) a dalších komponent (vyjma nábytku).
Fajn, ceny už mám o dost rozumnější.
Jenže cenový rozdíl vyšších
modelů Denon PMA-800NE (11.990 Kč) + DCD-800NE (10.990 Kč) nebyl nijak
propastný. Totéž platí o lepších reproduktorech (Acoustic Energy AE300 za
13.990 Kč). Vida, mám vybráno. Ale červík pochybností stále hlodal, aneb co
jsou nejlepší ještě cenově dostupné reproduktory, na které by vybraný zesilovač
stačil? A tak jsem došel k modelu se stručným názvem Bowers & Wilkins
606 S2 Anniversary Edition (18.790 Kč).
Jeden den rozhodnuto, a druhý
bylo zase všechno jinak. Narazil jsem na informaci, že japonský Rotel má
společný vývoj s britským B&W. A má v katalogu model zesilovače
s téměř totožnými parametry jako můj vybraný Denon. Jen jestli společný
vývoj nezahrnuje jen kategorii high-end? Ale vzhledem k tomu, jakou
pozornost věnují zdokonalování i svých oceněných základních modelů, je možné
všechno. Takže komponenty Denon jsem ve svých úvahách nahradil produkty jiné
japonské značky a začal hledat, kde nakoupit.
29. července jsem si udělal
výlet do Prahy. Zašel jsem na Vinohrady do showroomu firmy AVcenter, kde jsem
zkonzultoval svůj výběr s odborníkem. Skončilo to objednávkou, jejíž
součástí byl integrovaný zesilovač Rotel A11 Tribute (15.990 Kč), CD přehrávač
Rotel CD11 Tribute (11.990 Kč), reprosoustavy Bowers & Wilkins 606 S2
Anniversary Edition (18.790 Kč), síťový filtr Dynavox X2000 (3.990 Kč),
signálový kabel AudioQuest Evergreen (1.190 Kč) a reproduktorové kabely QED
XT25 Airlock (2.720 Kč). Dohromady 54.670 Kč. Pak ještě vydržet na dvojnásobnou
komplikaci přepravce Geis, který nejdříve paletu nevyzvedl u odesílatele a
podruhé mi napsal, že nemá dostatek místa ve voze, který ji měl doručit, ale
nakonec vše zdárně dovezl.
Mé podezření, že se to do
pokoje bez problémů nevejde, se potvrdilo, takže vzápětí dokupuji hifi stolek
NorStone Esse Hifi Vinyl (6.990 Kč). Tím byla tak trochu předurčena budoucnost,
ale trvalo více než měsíc, než jsem sestavu doplnil o gramofon. Ten jsem chtěl
mít domácí, takže jsem vybíral pouze z katalogu firmy Pro-Ject. Nakonec
jsem vybral model Pro-Ject Debut Carbon DC + 2M Red (11.590 Kč). Ten měl
signálový kabel v ceně, takže stačilo připojit a nastavit.
Bluetooth modul zesilovače zvládá i kodek aptX
Takže, co mi teď doma vlastně
hraje? Integrovaný zesilovač Rotel A11 byl v roce 2019 ověnčen cenou EISA
jako nejlepší cenově dostupný zesilovač roku. Do stejné řady patřily ještě CD
přehrávač CD11 a tuner T11. Zatímco CD přehrávač i tuner byly základní modely,
mezi zesilovači značka nabízí ještě nižší model A10. Jenže u Rotelu neusnuli na
vavřínech a nechali zesilovač i CD přehrávač projít audiotuningem u věhlasného
konstruktéra a zvukového mága Kena Išiwaty. Ten ovšem 25. listopadu 2019
zemřel, takže po něm práci dokončil německý konstruktér Karl-Heinz Fink. Rotel
na počest legendárního ambasadora značky Marantz modely doplnil štítkem
s nápisem Tribute (= poklona, hold, počest). Sice klíčovými změnami byla
výměna všech deseti kondenzátorů a dvou odporů v zesilovači, respektive
osmi kondenzátorů a jednoho odporu v přehrávači, ale vylepšeno bylo třeba
i tlumení šasi přístrojů.
Displej zobrazuje údaje o aktuální skladbě a celém disku
Integrovaný zesilovač Rotel
A11 Tribute se tváří jako přístroj ze staré školy. Pouze analogové vstupy i
výstupy, žádná digitální přípojka. Na první pohled je jedinou digitální částí
přístroje jeho displej. Zdání klame, součástí přístroje je i bezdrátové
rozhraní Bluetooth, takže je uvnitř logicky i D/A převodník. Součástí
audiofilské konstrukce jsou samozřejmě i phono předzesilovač pro gramofony
s přenoskami typu MM a sluchátkový zesilovač s výstupem pro 3,5mm
jack. CD přehrávač Rotel CD11 Tribute má pod shodným displejem plastový šuplík
CD mechaniky, uvnitř ten samý D/A převodník jako v zesilovači a vzadu
jeden analogový a jeden digitální výstup. (Ostatně CD přehrávače jsou už trochu
na ústupu, spousta výrobců v současnosti dává přednost CD transportům,
protože D/A převodníky jsou čím dál běžnější součástí zesilovačů.)
Série řady 600 je základní
sérií reprosoustav značky Bowers & Wilkins a větší stojanové dvoupásmovky
606 jsou tedy druhým nejnižším modelem značky (menší nesou označení 607).
Značení klame, aktuální řada S2 Anniversary Edition je už vlastně sedmou
generací modelu, jehož značením firma oslavuje čtvrtstoletí oblíbené řady 600
na trhu. To výročí sice proběhlo už v roce 2020, ale modely na trhu
zůstávají. Od minule je hlavní změnou audiotuning elektrických výhybek, takže
další příklad toho, že obě značky své ceněné modely neustále vylepšují.
Hliníková kalota výškového reproduktoru je chráněná drátěným vrchlíkem,
středobasový reproduktor je z kompozitní tkaniny Continuum. Stěny tuhých kabinetů
tvoří 15 mm tlusté MDF desky (+ dalších 12 mm na nejnamáhanějších čelních
stěnách), vnitřek je zatlumený syntetickým rounem.
Jelikož jeden
z největších světových výrobců gramofonů sídlí v Litovli, chtěl jsem
domácí model. Většinu produkce vyrábí pro rakouskou značku Pro-Ject, ale dodává
gramofony i řadě dalších firem. Jelikož tenhle zbytek už představuje vysokou
školu googlení, soustředil jsem se pouze na rakouskou značku. Model Pro-Ject
Debut Carbon byl oceněn cenou EISA jako nejlepší gramofon roku 2012, aktuální
řada s vylepšeným pohonem na něj v dobrém navazuje. Pohon je přenášen
pryžovým řemínkem, přehazováním řemínku se mění rychlost 33 a 45 otáček za
minutu, přímé přenoskové rameno je z karbonu a z výroby je osazeno MM přenoskou Ortofon 2M Red. Přibalený signálový kabel se samostatným zemnícím
vodičem Connect it E soudě podle jeho průřezu vypadá neošizeně.
Stará zvuková aparatura
zřejmě žárlila na novou, takže mi na konci října odešel potenciometr u repráčků
u počítače (což znamená, že už jsem je ani nedokázal zapnout). Chvíli jsem
opravdu přemýšlel, že si i k počítači dám dřevěné reproduktory, ale včas
mi došlo, že už takhle mám na stole problémy s místem, takže zpět.
Plastová chrastítka na YouTube a další počítačové zvuky stačí. Protože jsem byl
se zvukem dosavadních repráčků Creative spokojený, začal jsem u této značky. Po
chvíli bloudění jsem si vybral Creative Pebble V3. Jenže jsem během další
chvíle zjistil, že se v ČR prodávají Pebble, Pebble Plus a Pebble V2. Proč
má tedy výrobce celou stránku v češtině o výrobku, který na našem trhu
nikdo neprodává? A novinka to není, jsou na trhu od roku 2020. Takže buď vzít
starší model z Čech, nebo poslední výkřik techniky od výrobce. Cena 32,99 €
a vedle ní tlačítko Koupit. Vtipně nevede do žádného obchodu, ale na totožnou
stránku v angličtině, kde se musí ještě jednou kliknout na tlačítko Buy a
vyplnit objednávku. Za necelý týden mi přišel balíček z Nizozemska a na
výpisu kreditní karty jsem měl odečteno 881,26 Kč.
Pravý repráček (levý má o diodu, knoflík a tlačítko méně)
Reprosoustava k počítači
Creative Pebble V3 je vzhledem k roku uvedení na trh samozřejmě bezdrátová
a stačí ji spárovat přes všudypřítomný Bluetooth. Já ovšem nemám notebook, ale
stolní počítač. Žádné bezdrátové rozhraní jsem u něj dosud nepotřeboval, a ani
nadále k tomu nevidím důvod. Skvělé ale je, že pokud reproduktory připojím
kabelem do konektoru USB-C, je hotovo! Jeden kabel stačí na přenos zvuku i
napájení reprosoustav. Další 1,35 m dlouhý kabel tedy samozřejmě spojuje pravou
a levou reprosoustavu. Ty mají kulový tvar. To je z akustického hlediska
ideální obrana proti vzniku stojatého vlnění, ale tady to bude spíše designová
volba. Koule je na třech stranách zkosená, vepředu pod úhlem 45° kvůli měničům
reproduktorů, vzadu kvůli pasivním zářičům, které pomáhají s nejnižšími
kmitočty, a zespodu, aby stály na stole. Průměr koulí se mezigeneračně asi o
centimetr zvětšil, protože se o čtvrt palce zvětšila membrána reproduktoru. Jmenovitý
výkon systému 8 W může ve špičkách vzrůst až na dvojnásobek. A zvuk je pořád
solidní.
Nejstarším aktivně používaným
audio přístrojem u mne nyní jsou bezdrátová sluchátka Sony MDR-ZX770BN, která
jsem v srpnu 2018 výhodně zakoupil jako vrácené použité zboží. Někdo si
koupil něco, co když držel v ruce (na hlavě), tak si nákup rozmyslel, a já
na tom vydělal. Fajn, jen tak dál. Jedná se o circumaurální sluchátka (anglicky
over-ear, česky kolem uší), takže prostě velká sluchátka, pod která se schovají
celé ušní boltce. Na jedné straně je výhoda 40 mm velkých reproduktorů, na
druhé nevýhoda jejich velikosti pro nošení venku. Technologie potlačení
okolního hluku je skvělá třeba při dlouhé cestě vlakem, ale většinou je prostě
používám doma. Připojené kabelem, který pořád dovede zajistit kvalitnější zvuk
než Bluetooth. Ať už vede z mobilu nebo sluchátkového výstupu
integrovaného zesilovače.
K mobilu na ven jsem si
pořídil drátová špuntová sluchátka FiiO F9. Čínská firma FiiO si udělala jméno
přenosnými osobními přehrávači, takže při rozšiřování záběru produkce byla
sluchátka logicky hned na řadě. Díky vyvedení kabelu vrchem kolem ušních boltců
perfektně drží v uších a jejich zvuk je v téhle cenové kategorii
špičkový. Bohužel, ukázalo se, že jsou díky svému uchycení za ušima zcela
nekompatibilní se všemi typy roušek či respirátorů (pokud tedy někdo ví, jaký
je mezi tím rozdíl). Takže jsem je poslední dva roky skoro nevytáhl. :(
Tzv. true wireless sluchátka
jsem tedy vzal na milost i já, a věren své oblíbené značce, pořídil jsem si
bezdrátová sluchátka Sony WF-SP800N, která jsou prodávána jako sportovní, ale
já s nimi ještě nesportoval. Já to bral jen jako záruku toho, že
z uší nevypadnou (kdysi jsem s tím míval problémy, tak si na to teď
dávám obzvlášť pozor). A ano, v uších drží poctivě. Sony už od dob kazetových
Walkmanů mělo skvěle vyřešenou výdrž na baterie, proto jim v těchto
případech pořád dávám přednost. Sluchátka komunikují přes Bluetooth, žádné
pokročilé kodeky nepoužívají, protože je sportovci nepotřebují, zato velmi
přispívají k vybíjení akumulátorů. Zkrátka se u Sony někdo zamyslel, a
výsledek dává smysl. Ochrana proti stříkající vodě, potu a prachu se také hodí.
A potlačení okolního zvuku funguje víc než dobře i tady.
Walkman Sony už nepoužívám – jen pro srovnání
Na běhání jsem nepřekvapivě roky
používal běžecký MP3 Walkman Sony NWZ-W270S, proti kterému bych nemohl říci ani
popel. Jen prostě běhání po komunikacích s ucpanýma ušima není bezpečné.
Tak jsem přešel k běžeckému přehrávači AfterShokz Xtrainerz. Americká
značka od svého založení v roce 2011 vsadila na technologii Bone
Conduction, neboli vedení zvuku spánkovou kostí. Princip samotný jsem sice
nepochopil, každopádně to funguje, a při běhu po komunikacích bez problémů
slyším muziku i zvuky okolí. Na rozdíl od základního modelu Aeropex má model
Xtrainerz vestavěný MP3 přehrávač a 4 GB paměti. Takže s sebou nemusím
tahat mobil (uznávám, dnes to zvládají i hodinky, ale to jsem ještě před rokem
a půl netušil, že si takové také pořídím). Samozřejmostí je opět ochrana proti
vodě, potu i prachu. Firma obměnila názvy svých produktů (aktuálně to jsou hlavně
modely OpenRun a OpenMove), a jako by to nestačilo, tak si změnila i vlastní
jméno na údernější Shokz. Všem běžcům doporučuji minimálně vyzkoušet!
Hraje to dobře a uši mám volné! |
Žádné komentáře:
Okomentovat