Stejně jako loni jsem i letos jel třikrát do Prahy a zpátky
na filmový festival Febiofest. Viděl jsem sice o dva filmy méně než před rokem,
ale aspoň jsem nebyl pořád ve chvatu. Trochu se mi změnila kritéria výběru,
protože už se nevyhýbám distribučním předpremiérám. Do kin je u nás v současnosti
uvedeno třeba 12 filmů týdně, a pokud člověk nežije ve velkém městě, stejně se
dvě třetiny titulů k němu vůbec nedostanou. Navíc vstupné 89 Kč za
projekci je stále výrazně nižší než při běžné návštěvě kina. Takže jdeme na to.
Ale hned u prvního pátečního filmu jsem naopak okamžitě
zjistil, že jsem trochu podcenil přípravu. Kanadsko-německý thriller Atoma
Egoyana Vzpomeň si totiž začínal titulkem APK Cinema uvádí. Takže mě jednak
nenapadlo, že by o tento film mohl projevit zájem některých z domácích kinodistributorů,
a také je jičínský biograf Český ráj členem Asociace provozovatelů kin (= APK),
takže se do něj filmy z tohoto distribučního kanálu dostanou vždycky. Ale
zpět k filmu. Christopher Plummer zde představuje devadesátníka na útěku z domova
důchodců na cestě za pomstou na muži, který měl na svědomí smrt zbytku jeho
rodiny v Osvětimi. Přitom trpí stařeckou demencí a nepamatuje si ani to,
že už je vdovcem. Takže má v kapse saka dopis od svého vrstevníka Maxe, ve
kterém si vždycky může přečíst, co a proč vlastně chce udělat. Úplně jednoduše
si v obchodě opatří pistoli, stejně jednoduše s ní dvakrát překročí
americko-kanadskou hranici (a to s propadlým pasem, prosím) a nakonec
samozřejmě začne i střílet. Mezitím ho hledá jeho syn, který do toho zapojil i
policii. Film se řítí vpřed neúprosným tempem devadesátiletého důchodce a celou
dobu je napínavý. Ostatně mstitel bez paměti tu kromě Mementa asi nebyl. Ale
pak přijde překvapivý závěrečný zvrat, po kterém tak nějak všechno, co se ve
filmu stalo do té doby, přestane dávat smysl. Pokud tedy nepřistoupíme na to,
že tu jedna z postav dovedla dokonale předvídat budoucnost, což nás posune
do žánru filmové fantastiky. Škoda, mně ten konec docela zkazil do té doby výborný
film.
Jedním z hostů festivalu byl italský režisér,
scenárista a producent Marco Bellocchio. Všechny tři funkce zastával i u svého
dramatu z roku 2003 Dobrý den, noci. Ten byl natočen při příležitosti 25. výročí
únosu a vraždy italského politika Alda Mora členy frakce Rudých brigád. Od 16. března
do 9. května 1978 byl vězněn v jednom obyčejném římském bytě. A právě v této
době a převážně v tomto bytě se odehrává celý film. Hlavní hrdinkou je
jediná žena ve skupině únosců, která tu byla jednak, aby ostatním vařila a
uklízela, ale hlavně aby vzbuzovali dojem normální rodiny v normálním bytě
a tedy žádné podezření ze strany sousedů. O italské politice 70. let toho vím
velmi málo, o co šlo těm komunistickým pošahancům jsem vůbec nechápal, a film
samotný natočil filmař, který podobné věci zřejmě bral jako základní znalosti
svého publika. Soudruzi tu na mne sice párkrát působili dojmem členů nějaké
sekty, ale jsem z postkomunistické země a je těžké mi vymluvit, že na
Západě mohli v roce 1978 ještě věřit komunistickým heslům i lidé, kteří
nebyli úplní idioti. A když v závěru hlavní hrdinka sní o tom, že Alda
Mora propouští na svobodu, znamená to snad, že je méně vinna jeho popravou?
Když kouknu na seznam ocenění, která film posbíral, tak vidím, že žiji ve
světě, který snad ani nechci pochopit.
Film Mustang, který poslala na Oscary Francie, natočila v Turecku
a v turečtině Deniz Gamze Ergüvenová (a jeho další koproducenti byli z Německa
a z Kataru). Do českých kin jej uvádí Artcam. Odehrává se kdesi u moře na severu Turecka, kde pět sester na
začátku dovádí cestou ze školy s chlapci na pláži. Na první pohled nevinná
zábava tu má ovšem pro mnohé nečekanou dohru. Dívky rodina bere jako morálně
provinilé, pro jistotu je vezme k lékaři pro úřední ověření, že jsou
všechny ještě panny, a přestane je pouštět z domova, který čím dál víc
proměňuje v opravdové vězení. Na školu mohou zapomenout, teď budou připravovány
pro svou jedinou možnou budoucnost: role dobrých manželek (manžely samozřejmě
vybere rodina, do toho dívky přece nemají co mluvit). Rodinou jsou v tomto
filmu přitom míněny babička a její syn (tedy strýc naší hlavní pětice hrdinek).
Navzdory tématu se režisérka nesnaží o hodinu a půl deprese, ale odlehčuje
vyprávění i humorem. V tomto ohledu jsou nejlepší události kolem jednoho
fotbalového utkání. Fanoušci týmu totiž minule dělali na stadiónu takový
bordel, že na další zápas smějí pouze ženy. Tohle by se možná mělo zavést i u
nás. J Konec
však dává naději, že aspoň pro část dívek by příběh mohl skončit happy-endem. Film
získal cenu LUX Prize od Evropského parlamentu. Celá trojice finalistů tím měla
zajištěno promítání po celé Evropě s titulky v národních jazycích za
peníze daňových poplatníků. Jelikož byla loni obnovena jednání o přístupu
Turecka do EU, máme zřejmě všichni vidět, že Turecko je moderní země a její
vstup do Unie nepřinese žádné problémy.
Jako uvědomělý občan jsem v sobotu pokračoval dalším z finalistů
LUX Prize, italského filmu Mediterranea zabývajícího se aktuálním tématem
uprchlíků. Na co také snadněji získáte granty, že? Takže koproducenti filmu
jsou z Francie, USA, Německa a Kataru. Režisér Jonas Carpignano nás bere
na cestu s pár uprchlíky z Burkiny Faso na sever Afriky a pak přes
Středozemní moře do Itálie. Zejména první polovinu už dobře znám z mnoha filmů
na totéž téma natočených v uplynulých letech, takže to začalo být trochu
zajímavější, až když naši hrdinové dosáhli evropského ráje na zemi. Režisér
sice nezastírá, že k nám uprchlíci přinesli některé problémy, bez kterých
nám tu bylo lépe, ale vždycky to relativizuje, aby jeho hrdinové stále vypadali
jako ti chudáci, kteří si zaslouží veškerou naši pomoc. Tedy současná filmová
propaganda podle not socialistických evropských politiků. Mezi plusy jednoznačně
patří solidní herecký výkon představitele hlavní role. A ani tady nechybí
trocha humoru, tentokrát hlavně v podobě jednoho italského teenagerského
šmelináře.
Abych neměl té Itálie málo, pokračoval jsem slavným debutem
Marca Bellocchia z roku 1965 Pěsti v kapsách. Polovina 60. let znamenala
rebelii napříč národními kinematografiemi a jednoho takového v mnohém originálního
rebela vytvořil i Marco Bellocchio, který nám film přišel osobně uvést. Mluvil
dlouho a italsky. Když se ke slovu konečně dostala tlumočnice, už jsem málem
spal. Takže si z úvodu nic zajímavého nepamatuji. Podvratná studie jedné
měšťácké rodiny naznačuje podivné vztahy včetně incestního motivu mezi mladým
Sandrem a jeho sestrou Giulií. Ale to nic není proti tomu, když se Sandro
rozhodne pomoci svému nejstaršímu bratrovi od břímě, které pro něj představuje
zbytek rodiny, tím, že všechny zabije (včetně sebe samého). Původní plán s autonehodou
sice nevyjde, takže bude nutné odstranit jednoho po druhém. A začne
matkovraždou. Ostatně matka byla slepá, takže to bylo nejsnadnější. Kdo je na
řadě? Tohle bylo naštěstí lepší než včerejší Bellocchiův film, ale nějak
narážím na fakt, že z italské kinematografie té doby znám jen pár kousků,
takže mi schází celkový kontext. A ze současné perspektivy vidím jen, že i u
nás se tou dobou točily ještě lepší filmy.
Na česko-slovenskou koprodukci Eva Nová jsem se musel
přesunout do Lucerny. Film v českých kinech distribuuje AČFK, takže
pravděpodobnost uvedení v jičínském kině je velmi malá. Početná delegace
českých i slovenských tvůrců film slavnostně uvedla. Zmíním jen režiséra Marko
Škopa, slovenského dokumentaristu, pro kterého je film hraným debutem, a Emílii
Vášáryovou, která tu v hlavní roli skoro neopouští plátno. Tématem dramatu
je návrat alkoholičky a bývalé slavné herečky z léčebny a její snaha
urovnat své vztahy s rodinou, reprezentovanou zejména synem, o kterého se
starala jen první rok jeho života, pak už na něj neměla čas. O něco později mu
jako alkoholová troska ještě začala dělat ostudu. A staré rodinné šrámy se
těžko hojí. Takže kromě paní Vášáryové tu mají hodně prostoru i Milan Ondrík v roli
syna a Anikó Vargová jako jeho žena, a oba tuto příležitost dokázali využít. Na
filmu je vidět režisérova dokumentární minulost, ale přece jen jsou tu pasáže,
které sílu dramatu ředí. A filmů o alkoholicích je už tolik, že je třeba dát
divákovi nějaký důvod, proč jít na další. Tady jsou to asi opravdu hlavně ti
herci.
V neděli 20. března jsem zašel na íránský film Ve středu 9. května. Režisér, scenárista, střihač a herec Vahid Jalilvand přišel s originální
zápletkou i formou, jak ji prezentovat. Základem je srocení stovek lidí před
jedním teheránským domem, kam je přivedl neobvyklý inzerát. Ten slibuje darovat
30 miliónů nejpotřebnějšímu žadateli. A zatímco policie řeší, zda je něco
takového vůbec legální, film začne sledovat jednu ze žadatelek, která má doma
nemohoucího manžela a potřebovala by peníze na jeho operaci. Ve druhé třetině
sledujeme mnohem mladší dívku, která by si jistě rozuměla s dívkami z Mustanga,
protože podobnost jejího osudu jen dokazuje, že v těchto zemích prostě
muži a babičky vybírají ženichy, a protivit se jejich vůli se nevyplácí (o ruku
ovšem přichází rodinu nevěsty požádat ženich s rodiči; pokud rodiče nemá,
znamená to, že není vhodným nápadníkem dcery – není nad sílu tradic). Takže teď
je sice proti vůli rodiny vdaná a těhotná, ale pokud manžel nezaplatí jejímu
bratrovi třicetimilionové odškodné (zlomený nos z vyprovokované rvačky),
zůstane manžel v base a ona nejspíš na ulici. Autor se nás nesnaží deptat dalšími
stovkami podobných příběhů, ale poslední třetinu filmu věnuje našemu záhadnému
inzerentovi. Ukazuje se, že je to učitel, který si na svůj štědrý dar vzal
půjčku v bance. Co ho k tomu přimělo? A jak se rozhodne ze stovek
žadatelů vybrat toho jediného? To jsou vlastně nejzajímavější otázky tohoto
nevšedního dramatu, které toho hodně říká o sociální situaci v současném Íránu. (Poznámka: pokud na původním plakátu nevidíte devítku, ale devatenáctku, je to způsobeno tím, že íránský kalendář se od toho našeho výrazně liší.)
Americko-kanadské drama Toma McCarthyho Spotlight sice také
má svého českého distributora, ale už jsem letos prošvihl dva oscarové filmy na
S (Sázka na nejistotu a Saulův syn), které u nás hráli pouze, když jsem byl v práci,
tak to nehodlám riskovat u třetího, což znamenalo přesun do jiného kina: na Černý Most.
Spotlight je investigativní tým novin The Boston Globe, který je zvyklý se řadu
měsíců šťourat v nějakém tématu, které pak vytáhne na světlo. Po příchodu
nového (a poprvé v dějinách redakce židovského) šéfredaktora, je jejich
pozornost nasměrována na zneužívání dětí katolickými kněžími. Když jich naši
redaktoři mají 13, jejich nadšení z dobře vykonané práce zchladí odborník,
který situaci sleduje už 30 let a podle kterého je takových kněžích v katolické
církvi asi 6% (a kněžích v Bostonu a okolí asi 1500). Takže pátrání
pokračuje a na podzim 2001 mají na seznamu 87 jmen. Jenže pak přijde 11. září a
doba pro toto téma není příznivá. Takže se mění cíl útoku. Je třeba odkrýt, že
katolická církev až po zdejšího kardinála o všem ví, dlouhodobě spolupracuje s právníky,
díky kterým se žádný případ nedostane až k soudu, a má propracovaný systém
pro stahování provinilých knězů z oběhu a jejich nenápadné vracení k jiným
ovečkám. Ač Žid, šéfredaktor nechce lidem zkazit Vánoce, takže první z 600
článků na toto téma přinesl The Boston Globe až v polovině ledna 2002. To
bylo neprůstřelně ověřeno 70 úchylných knězů, ale než to všechno skončilo, bylo
jich díky ohlasům dalších postižených do redakce obviněno 249. Film jako
procedurální drama sleduje pátrání členů redakce, která je tak kolektivním
hlavním hrdinou filmu. A nakonec z toho byly Oscary za nejlepší film a
nejlepší původní scénář. Podle mne oba zasloužené. Takže, co se Febiofestu
týče, nejlepší na konec.
Žádné komentáře:
Okomentovat