Hudba v roce 2015 pro mne hlavně znamenala dramatickou změnu
posluchačských návyků. Zatímco v minulosti jsem si prostě pořizoval
cédéčka a doma si je pouštěl (či venku z nich naripované empétrojky), teď
na ně došly peníze, takže jsem prostě z větší části přešel na streamování
z internetu. A protože nehodlám surfovat všude, vybral jsem si jednu
službu, konkrétně Google Play, kde za 149 Kč měsíčně mohu poslouchat více
muziky, než mohu stihnout. Tato služba má jistá specifika, takže mnohá alba
stále přibývají, ale občas nějaká ani nezamávají a prostě z nabídky zmizí.
Nejúspěšnější interpreti o nějaké drobné ze streamování nemají zájem, takže tu
mnohá aktuální alba prostě nejsou (např. Adele: 25, Apocalyptica: Shadowmaker,
Kabát: Do pekla / do nebe či U.D.O.: Decadent). Na druhou stranu je tu
nepřeberné množství všelijakých singlů, EP, živáků a jiných speciálů. A alba
(či vlastní kompilace) se dají stáhnout do mobilu a poslouchat i offline.
Ať už beru vlastní cédéčka, streamování či koncertní
zážitky, mohu klidně rok 2015 vyhlásit za rok Blind Guardian. Na konci ledna po
pětileté albové odmlce vydali své desáté dlouhohrající album Beyond the Red
Mirror, které se u mne se suverénním náskokem stalo nejhranějším albem roku.
Ani po jedenácti měsících jsem si na něm nevšiml žádného slabšího místa. V květnu
se jejich koncertní turné zastavilo ve Zlíně a v prosinci skončilo v Praze.
Na obou show jsem byl, a jeden koncert byl lepší než druhý. Kromě toho jsem si
na Google Play přehrával celou starší diskografii s výjimkou alba A Night
at the Opera z roku 2002, které se v této službě nenachází (tady
muselo vypomoci YouTube). Ale třeba v květnu jsem si pouštěl živák Tokyo
Tales z roku 1993, který už tu v prosinci nebyl. Zato se tu objevil o
deset let novější živák Live s dvojnásobnou stopáží, který se na jaře
ještě k poslechu nenabízel.
Pokud začnu od cédéček, tak kromě výše uvedeného alba Blind
Guardian jsem si ještě pořídil několik dalších: Transatlantic: Kaleidoscope,
Aleš Brichta Project: Anebo taky datel, Devin Townsend Project: Z2,
Powerwolf: Blessed & Possessed a The Neal Morse Band: The Grand Experiment.
V září, kdy jsem si na chvíli naivně myslel, že jsem finančně z nejhoršího
venku, jsem si pořídil dva živáky, které na dobrých 14 dní odsunuly Google Play
na druhou kolej: dvoudiskový kousek čtveřice Portnoy, Sheehan, MacAlpine,
Sherinian: Live in Tokyo a koncert Dream Theater: Live at Luna Park na třech CD
a dvou DVD. Pár levných nákupů jsem učinil přes Aukro, včetně fungl nového
kotoučku Exodus: Blood In Blood Out, starší kousky zastupoval Accept: Objection
Overruled a písničkový soundtrack z filmu Singles. Poslední skupinkou jsou
cédéčka zadarmo, většinu jsem jich vytáhl z časopisu Spark: Komunál: Vlci
v nás, Denoi: Disco Violence, dvoupísňovou upoutávku na nové album skupiny
Citron a kompilaci k festivalu Mighty Sounds vol. XI, kterou si dost sotva
ještě někdy v životě pustím. O mnoho lépe je na tom jiná festivalová
kompilace: Ekompilace.cz.
Nejlepším domácím albem klidně vyhlásím debut kapely Stroy:
Adam Reborn. Byl sice vydán už v roce 2014, ale ke mně se dostal, až když
jsem ho zkusil na Google Play. Následně jsem si album koupil v digitální formě
na Supraphonline.cz. Je to pro mne o to větší překvapení, že se kapela řadí do
škatulky post-grunge. Přípony post-cokoliv mi běžně moc neříkají a celý slavný
grunge mě úspěšně míjel i v 90. letech – období své největší slávy (možná
s čestnou výjimkou Pearl Jam). A zapomenout nesmím ani na The Agony, které
jsem podpořil nejnižší možnou částkou na crowdfundingovém portálu Startovač. Za
to jsem měl obdržet jejich debutové album Dirty and Dangerous v digitální podobě
v MP3 a FLAC plus pohlednici od kapely. Link na stažení FLAC sice
nedorazil, ale čert to vem. Album vyšlo koncem června, a jelikož mi to připadá
jako ideální letní muzika, pouštěl jsem si ho o prázdninách častěji.
Co se streamované hudby týče, nejsem schopen tu dělat nějaké
žebříčky. Kromě Blind Guardian a Deep Purple jsem si dost často pouštěl třeba
Foo Fighters a Simple Minds. Jinak se mi stalo, že kromě aktuálních alb jsem se
hodně ponořil do rockové klasiky a pouštěl si všelijaké ty Jethro Tull, Led
Zeppelin, Queen, Rush, Yes, Pink Floyd, AC/DC, Ricka Wakemana, Emersona, Lakea
& Palmera, Rogera Waterse, ale třeba i Leonarda Cohena či Karla Kryla (nic
zlého netuše jsem trochu opomněl Davida Bowieho). Ze soundtracků jsem se
zaměřil hlavně na Ennia Morriconeho. (Drobná poznámka: nejlépe se mi běhalo, když mi do uší zněla hudba od Delain.)
A teď ke koncertům. Mým prvním měl být 24. dubna Metal All Stars. Ale nakonec jsem byl rád, když pořadatel celou akci zrušil a vrátil mi
vstupné. Takže rovnou o měsíc pokročím do zlínského klubu Masters of Rock Café,
kde se 24. května zastavila na svém turné skupina Blind Guardian. Předkapelu
dělala brněnská skupina Eagleheart, která většině publika kápla do noty, takže
úvod byl vydařený. Na jaře jsem měl docela nastudovaný aktuální koncertní setlist
Blind Guardian, takže jsem věděl, že začátek i konec jejich show bývají stejné,
největší rozdíly mezi jednotlivými vystoupeními přicházejí ve střední části.
Tady si publikum vyřvalo Majesty, kterou kapela na soupisce neměla, ale ochotně
ji přidala, aniž by recipročně cokoliv vypustila. Skalds and Shadows a Blood
Tears kapela tak často na aktuálním turné nehrála, totéž platí i pro už v albové
verzi čtrnáctiminutovou And Then There Was Silence. Oba bloky přídavků už byly
samé sázky na jistotu a největší hit The Bard’s Song – In the Forest odzpíval
skoro celý sál. Koncert roku a vysoko nastavená laťka pro ostatní.
Jet na stejnou kapelu dvakrát do roka, to pro mne není
běžné. Ostatně vím, jak málo koncertů si mohu dovolit. Přesto, když jsem koncem
léta zkoumal podzimní a zimní koncertní nabídku, moc lepších možností jsem
nenašel. Sice jsem ještě neviděl naživo Voivod, ale ti jeli jako předkapela
Carcass, Obituary a Napalm Death, což rozhodně není hudba mého srdce, a dalo se
předpokládat, že dostanou tak 30 až 45 minut, tedy z mého pohledu čirý nesmysl.
Takže poskočme do 20. prosince, kdy jsem si obešel smíchovské nádraží a dorazil
do klubu MeetFactory. Právě zde se konal poslední koncert Blind Guardian v roce
2015. Totéž platilo pro izraelskou předkapelu Orphaned Land. Na tu jsem sice
byl docela zvědav, ale nepřišli mi naživo tak přesvědčiví jako z desek.
Ale už kvůli pro ně přirozeným blízkovýchodním mixům židovských, arabských i
asijských hudebních vlivů rozhodně nenudí a nezapadají v konkurenci ostatních
kapel. Samotní Blind Guardian možná působili ještě uvolněněji než ve Zlíně, ale
docela mě překvapili, jak moc se jejich pražský koncertní setlist podobal tomu
sedm měsíců starému zlínskému. And Then There Was Silence roztáhli ještě více
než obvykle, publikum si opět řeklo o Majesty, rozdílů bylo minimum. To je
jeden z důvodů, proč prosincová koncertní zastávka nepřekonala tu
zlínskou, byť jsou to zážitky čerstvější. Druhým je prostý fakt, že zlínské
Masters of Rock Café je prostě lepší klub než pražské MeetFactory. I když jsem v něm
měl relativně slušné místo a většinu koncertu jsem na kapelu na tom nízko
umístěném pódiu dobře viděl.
Třetím a posledním velkým koncertem roku pro mne byli Deep
Purple 27. října v ostravské ČEZ Aréně. Těm měla předskakovat kalifornská
kapela Rival Sons, což mi připadalo také lákavé. A cože najednou já a Deep
Purple? Asi největší vliv na to měl Blu-ray s koncertním záznamem
Celebrating Jon Lord: Live at the Royal Albert Hall, který jsem si nechal
nadělit k předchozím Vánocům. Deep Purple na něm patří poslední zhruba
hodina. Koncert v rámci turné k aktuálnímu albu Now What?! nakonec neotevírali
Rival Sons, ale mnichovští The Whiskey Foundation, což je naprostý no-name
band. Ne že by jejich bluesrock byl špatný, ale podobných kapel jsou prostě
mraky, a nepřišlo mi, že by mezi nimi tahle čímkoliv vyčnívala. Takže jsem jim
sice na koncertě tleskal, protože hráli dobře, ne jen ze slušnosti, ale
nejpozději v době nástupu Deep Purple na scénu na ně kompletně zapomněl.
Deep Purple jsou na scéně od roku 1968 a ať zahrají cokoliv, těžko se mohou
zavděčit všem. Já bych si dal třeba Perfect Strangers, na druhou stranu mě baví
i novinková Vincent Price a kvituji, že nám kapela zahrála i něco z chystaného
následujícího alba. Sólovali všichni hudebníci, i když dvě ze sól jsou uvedeny
v setlistu zvlášť, třebaže i basové sólo mi připadalo zařazené jako
součást písně. V klávesovém sólu Don Airey použil i kus Smetanovy Vltavy,
což publikum samozřejmě ocenilo. Pomáhala i zadní projekce, protože jinak
bychom stěží viděli Aireymu na prsty, či pohled na bicí seshora je také
atraktivní. Ale celkově kapela důchodců (nejmladšímu Stevu Morseovi je tedy
pouhých 61 let) rozhodně nezklamala a stále má co říci i mladému publiku.
Z domácích koncertů to bylo ještě slabší než obvykle. 30.
května se třeba v Jičíně konalo snad všechno. Motocyklové závody jsem
úspěšně odfiltroval do role řevu na pozadí, ale dopoledne jsem fandil a fotil
na závodech horských kol Jičínská 50 a o pár hodin později pokračoval s prvním
ročníkem běžeckého závodu City Run Jičín. Večer se na zimním stadionu konal
koncert Katapultu a v hudebním klubu Tango mimo jiné měla hrát jediná pro
mne zajímavá kapela za celý rok, liberečtí thrasheři V.A.R. Takže jsem byl celý
den na nohou, viděl, že ten večer jsou v Tangu na programu hned čtyři
kapely (V.A.R. tedy pravděpodobně budou hrát poslední), a věděl, že ráno mám
vstávat ve 4:40 a jít do práce. Takže jsem si návštěvu klubu Tango včas
rozmyslel.
A na závěr jedno vysvětlení, proč o mnohých nejen domácích kapelách nevíme:
Žádné komentáře:
Okomentovat