V roce 2016 jsem viděl na plátnech 60 filmů. Tedy o dva více
než v předchozím roce. Stálo mě to 6 062 Kč, tedy o 67 Kč méně než v předchozím
roce. Průměr 101 Kč za film tedy vypadá, jako když tento koníček zlevňuje. Ve
skutečnosti jsem dva filmy viděl zadarmo (Vzkaz v láhvi, Kola versus auta), další za 40 (Nenasytná Tiffany) či 50 Kč (LEMMY). Osm projekcí jsem
viděl na pražském Febiofestu, na jednu jsem si zajel na MFF do Karlových Varů,
další byla součástí Festivalu francouzského filmu v Praze. Tamtéž jsem
zajel na Vzkaz v láhvi, na který jsem vyhrál volné lístky na ČSFD, a na
Carol, která se do jičínského biografu nedostala. V létě promítali levně
loňské filmy po 40 Kč v královéhradeckém Centralu a za 50 Kč jsem v srpnu
zašel do letního kina v jičínském zámeckém parku. Zbývá promítání v rámci
projektu festivalu Jeden svět jménem Promítej i ty, které se konalo v jičínské hvězdárně se vstupem zdarma. Film Kola versus auta sice asi o měsíc později
vysílala i Česká televize, ale to bych se zase ochudil o besedu na cyklistické
téma. (Ano, snažili jsme se srovnávat situaci v São Paulu či Torontu s Jičínem,
což je docela sranda. J)
Na biograf Český ráj tedy vychází 45 projekcí.
Desítka nejlepších:
1. Příchozí
Povídka Teda Chianga Příběh
tvého života je křehká lingvistická sci-fi, která nestojí na výrazné
pointě, ale na vhledu do nitra hlavní hrdinky. Ve chvíli, kdy jsem zjistil, že
podle ní vzniká hollywoodský film, jsem se trochu vyděsil, na druhou stranu tu
bylo jméno režiséra. Denis Villeneuve si za posledních pár let vybudoval pověst
jednoho z nejchytřejších režisérů v Hollywoodu. Tak jsem doufal, že i
tentokrát ví, co dělá. Výsledný film je sice podle očekávání akčnější, ale
jinak je to rozhodně inteligentní sci-fi pro přemýšlivého diváka, což je v současnosti
na plátnech spíš výjimka než pravidlo. K tomu výborná Amy Adamsová v hlavní
roli, parádní kamera i hudba – prostě film roku.
2. Spotlight
Novinářské drama oceněné Oscary za nejlepší film i původní scénář
jsem viděl v rámci pražského Febiofestu, takže mi připadá zbytečné tu o
něm psát podruhé.
3. Boj
Tobias Lindholm si udělal jméno jako scenárista, ale od roku 2010
se věnuje i režii. Typická jsou pro něho pečlivě vybroušená dramata ze
současnosti, která pokládají důležité otázky ohledně práva, morálky, etiky a
dalších příbuzných pojmů. Tentokrát nám předkládá příběh vojenského důstojníka
na misi v Afghánistánu, kterému změní život jedno sporné rozhodnutí v kritické
situaci, kdy je jeho jednotka pod palbou nepřátel. Je odvolán a v Dánsku ho
čeká vojenský soud. Má být stoprocentně věrný svým zásadám a jít si své selhání
odsedět, i když ví, že ho manželka i děti potřebují doma? Jaká je cena
pravdy? Režisér s přehledem volí i nestandardní řešení, kdy nejzásadnější
dialog filmu zabírá přes sklo, takže ho neslyšíme. Film hodný vidění a
zamyšlení.
Pro mne největší překvapení roku. Hraný film natočený s jediným
hercem v ateliérech – zbytek je práce trikařů. Dá se tedy vůbec počítat
mezi „hrané“ filmy? Každopádně tato aktuální verze slavné animované disneyovky
nestaví na své digitální dokonalosti, ani se na ni nesnaží upozorňovat. Po pár
minutách prostě zapomenete, že nesledujete skutečnou džungli (u zvířat to
samozřejmě neplatí, ta přece jen nejen mluví, ale občas i zpívají). Výsledkem
je tedy výborný dobrodružný film, který funguje, ať už znáte Disneyho klasiku,
nebo ne.
Belgická černá fantasy komedie přišla s výborným výchozím
nápadem. Bůh existuje, žije v Bruselu a nemá rád lidi. Zlomyslně se baví vymýšlením
a aplikací Murphyho zákonů a má za to, že doma má situaci pod kontrolou. Lidé
běžně znají jeho syna, ve filmu hrají roli spíš jeho manželka a hlavně dcera.
Ta se na důkaz vzdoru nabourala do otcova počítače, rozeslala všem lidem
esemesky s tím, kolik času jim zbývá do smrti, načež utekla z domova.
Rozzlobený otec vyráží za ní a za chvíli se musí utkat se zákonitostmi světa,
který stvořil. Co ale s lidmi udělá fakt, že najednou vědí jak moc (málo)
času jim zbývá? Rozhodně silná myšlenka.
Němý film z roku 1929, na který jsem vážil cestu přes půl
republiky do Karlových Varů. Do kin přišel v květnu 1930 a prohrál zápas o
divácký zájem s prvními zvukovými filmy. V roce 1959 byla v nové
verzi odstraněna většina mezititulků, takže je film vlastně ještě „němější“,
než bývalo zvykem. Na srozumitelnosti děje to nijak neubírá. Příběh staré
pradleny, jejíž muž je nezaměstnaný alkoholik, rozhodně není žádná komedie, byť
má i světlejší dny. V hlavních rolích excelují Vera Baranovskaja a Máňa
Ženíšková, Theodor Pištěk jako producent na filmu všechno prodělal a dluhy
splácel až do roku 1948. Pokud se vám zdálo, že hrál v každém druhém
meziválečném filmu, tak tohle je důvod. I takový je život.
7. Rodinný film
Slovinec Olmo Omerzu je pro mne nejlepším importem domácího filmu.
Připadá mi, že jeho nejsilnější zbraní je práce s herci, ale i zbytek
režisérského řemesla zvládá výborně. Nejdříve trochu ke scénáři: Rodiče i se
psem vyrazí na plavbu jachtou po oceánu a děti si doma užívají svobody. Pak
přijde bouře a rodiče se přestanou ozývat. Film své postavy se zaujetím
sleduje, ale udržuje si od nich odstup. Emocionálně nejsilnější scéna filmu tedy
patří psovi. Trochu si říkám, jestli není špatnou známkou pro domácí
kinematografii, když za nejlepší český film roku 2016 označím odloženou
premiéru filmu z roku předchozího. :-/
Matt Ross je herec známý spíš z televizních seriálů, tohle je
druhý film, který režíroval, a první, ke kterému napsal scénář. Předkládá nám v něm
rodinu žijící mimo civilizaci v lese. Rodiče tu vychovávají ze svých šesti
dětí superchytré, supersilné a superodolné bytosti, aniž by jim vadilo, že tyto
vlastnosti sotva budou mít možnost někdy využít, když nezvládají nejzákladnější
interakci s jinými lidmi. A pak logicky musí přijít cesta do civilizace a
nezbytný střet. Jeho hybatelem je nemoc a následná smrt jejich matky. Herecké
výkony od Vigga Mortensena až po nejmenšího prcka nemají snad jedinou slabší
chvilku, přitom každá postava má vlastní charakter a své místo ve vyprávění.
Nebýt trochu melodramatických klišé v závěru, mohl být tenhle film na
žebříčku ještě výrazně výš.
Animovaných filmů vznikají strašná kvanta a ve výsledku jich
většina dopadá jako zábava na jedno použití. Koukněte a zapomeňte, za týden
uvidíte další pokus. Disneyho studiu se ovšem zase povedl vybrousit zábavný
kousek, se kterým si dali práci už při vymýšlení scénáře a celého filmového
světa. Zvířecí kriminální buddy movie s ramlicí (český dabing používá
podivné slovo zaječice) a lišákem v hlavních rolích je promyšlené a
napěchované zábavnými detaily, které prostě nemáte na jedno zhlédnutí šanci ani
postřehnout. Přitom jen tak bokem nadhazuje i pořádně složitá témata. To celé v hávu
rodinné komedie. Tedy snad s výjimkou podivné scény z nudistického klubu,
která mi v tomto filmu přišla úplně nepatřičná a vlastně i znepokojivá.
Animace je výborná a český dabing velmi dobrý.
Íránské drama o tom, co způsobí inzerát nabízející 30 miliónů nejpotřebnějšímu
žadateli, jsem také viděl na Febiofestu, takže se opět nebudu opakovat.
Teď snad ještě pár vět o tom, co a proč jsem neviděl. V práci
jsem prošvihl snad jen jedinou projekci Sázky na nejistotu a obě projekce
Nočních zvířat. Z různých jiných důvodů jsem nezašel ani na nic z nabídky
Severského filmového klubu (Beatles, Vymahač, Idealista), či na filmy Kolonie,
Anomalisa a Toni Erdmann. Poslední případ mne mrzí nejvíce, ale když strávím 12
hodin v práci, tak nepůjdu od 19:30 na 162 minut dlouhý film, pokud další
den opět vstávám ve 4:40. Snad ho ještě někde uvidím. Pouze jednou se stalo, že
se film nehrál, protože jsem byl jediným zájemcem. Odnesl to film Tři generace.
Vím, že to v tomto případě není nic jednoduchého, ale aspoň částečně to
způsobil naprosto nezajímavý český název. Spousta filmů se do jičínského
biografu vůbec nedostala, včetně některých titulů, u kterých mě to překvapilo
(Správní chlapi). Ale zase jsem tu viděl hned dva maďarské filmy, takže situace
ještě úplně tragická není. A abych jezdil na film, co mě zajímá, do vzdáleného
města, nebylo moc času. Dopadlo to vlastně jen u Carol.
Ještě musím zmínit jediný film, u kterého jsem litoval vyhozených peněz a ztraceného času. Jsou to Fantastická zvířata a kde je najít – film, kde sice přes samé triky není vidět na plátno, ale nudu to nezahnalo. Od režiséra Davida Yatese už jsem předtím viděl čtyři filmy, z nichž bych se ani jeden neodvážil označit za povedený, ale několik až nečekaně kladných recenzí mě natolik nahlodalo, že jsem přece jen vyrazil do kina. Každopádně, další díly této série už určitě beze mne. L
Stále rozmnožuji sbírku filmů na Blu-ray discích. Pomáhají mi v tom
jednak výprodejové akce, kdy se spousty filmů dostanou až někam na 99 Kč za
kus, a také Aukro, kde jsem tři disky koupil dokonce po 60 Kč. Z nejzajímavějších
přírůstků tedy mohu jmenovat pětidiskovou kolekci Indiana Jonese, třídiskovou
speciální edici Gravitace, či spoustu filmových klasik: Nelítostný souboj,
Mafiáni, Hodný, zlý a ošklivý, E. T. Mimozemšťan, Zpívání v dešti… A
zmínit musím ještě pětioscarovou klasiku Stalo se jedné noci, kterou jsem si s českými
titulky koupil na německém Amazonu, protože u nás nevyšla. Z mnoha filmů
viděných v televizi za zmínku stojí znovu viděný klasický muzikál West Side Story, výborné maďarské artové drama Je to jen vítr či domácí dokument Odvaha. Ze
seriálů nejvýše hodnotím Dům z karet, z domácích pak Semestr.
Letos má začít zhruba roční rekonstrukce našeho jediného kina
široko daleko, takže kvantitativně to se mnou a kinem půjde zřejmě pořádně
dolů. Jinak je vše při starém, takže nejzajímavější lednová premiéra zatím na
programu našeho biografu není (Paterson). Počkám do února, pokud nebude ani
tam, tak budu muset zase vyrazit na výlet. Ostatně rok jsem už zahájil v pražském
kině Evald filmem Spravedlnost pro mou dceru na odpolední projekci pro seniory
za 60 Kč (šetřím, kde to jde). ;-)
Žádné komentáře:
Okomentovat