V roce
2017 jsem navštívil 52 filmových projekcí, což je mnohem více, než jsem čekal
(viz dále). Stálo mě to 4 532 Kč, což znamená průměrné vstupné 87 Kč. Jak
jsem takto nízké cifry dosáhl? Rok jsem zahájil během návštěvy Prahy odpolední
projekcí pro seniory za 60 Kč, 19 filmů v Karlových Varech představuje
pouze cenu akreditace (850 Kč) a jednu projekci jsem viděl zdarma (Furiant). Věděl
jsem, že jičínský biograf bude promítat pouze do konce února, takže první dva
měsíce jsem chodil na všechno, co by za cestu do kina mohlo stát. Jedinou
výjimkou byl dokument Strnadovi, před kterým jsem dal přednost pravidelnému
pondělnímu spinningu. V březnu jsme tu kino neměli vůbec a od 1. dubna
promítá v náhradních prostorách kulturního domu Valdice. Takže to mám do
kina 4,8 km (asi 50 minut rychlé chůze), což do hry zanáší další proměnnou
jménem počasí, protože tohle nejsem ochoten absolvovat v dešti či jiné
slotě. A jaro bylo tak krásné, že jsem tam nakonec poprvé vyrazil až 15.
června. Takže ve výsledku připadá 19 projekcí na MFF Karlovy Vary, 10 projekcí
na Febiofest, jednou Jinčí čin (doprovodný program festivalu Jičín – město
pohádky), čtyřikrát artová kina v Praze a do sousedních Valdic jsem
vyrazil celkem osmkrát. Průměrné vstupné navyšovaly jen dvě projekce
v pražských multiplexech, plus jedna v IMAXu.
![]() |
Plakáty 52 viděných projekcí |
Desítka
nejlepších:

Spojení
Christophera Nolana a válečného filmu podle skutečných událostí mi moc nešlo do
hlavy a nebyl jsem si jistý, co se od toho dá čekat. Ale anglický scenárista a
režisér nezklamal, a opět to pojal po svém. Paralelně tu sleduje osudy vojáků i
civilistů na pláži, na moři i ve vzduchu, ke kterým dostane divák krátkou
nápovědu pomocí tří titulků (jeden týden, jeden den a jedna hodina). Většině
diváků to stejně dojde, až když jednu z postav zachytí i ve druhé ze tří
linií. Slavní herci jsou dobře namícháni s neznámými, dialogů je minimum, Němci
jsou prakticky neviditelní (což skvěle ilustruje skutečnou válečnou zkušenost
vojáků), kamera špičková (obzvlášť na obřím plátně v IMAXu), hudba zní prakticky
pořád (a pokud ne, tak si těch pár chvilek zaručeně všimnete) a triky jsou tak
dokonalé, že divák nemá šanci poznat, kde končí reálně nasnímaný záběr a
pokračují pixely. V IMAXu z toho byl filmový zážitek roku, protože
před lety nevyhodili původní velkoformátový kinofilmový projektor, čímž se
dostali do úzkého okruhu 39 kinosálů na světě, které mohly Nolanův velkofilm
promítat v nejvyšší možné kvalitě (a v Evropě jsou tyto sály dokonce
jen čtyři, z toho tři v Londýně).

Americký
režisér a scenárista Jim Jarmusch si sice už pohrával s mnohými žánry, ale
ve svém posledním filmu natočil něco zcela odlišného od výše uvedeného velkofilmu.
Nejlepším popisem se mi jeví označení „filmová poezie obyčejného života“.
Hlavním hrdinou je řidič linkového autobusu Paterson, žijící a pracující ve
městě Paterson. Píše si básně do notýsku, venčí psa, zajde si na jedno, a
největší oporou je mu v mnohém charakterově protikladná manželka Laura.
Výborný scénář plný živých dialogů i básnických metafor, suverénní herecký
výkon Adama Drivera, nápadité výtvarné a kostýmní hrátky s černou a bílou
na postavě manželky Laury, zajímavá hudba pod hlavičkou částečně režisérovy
kapely SQÜRL… Nenápadné mistrovské dílo je stejně o hlavním hrdinovi, jako o
městě, takže nakonec dává smysl, že se jmenují stejně.
Švýcarsko-francouzský
animovaný film to se svou jednoduchou animací dotáhl až k ceně za nejlepší
evropský animovaný film a nominacím na Zlatý glóbus a Oscara. Takže jsem
nezaváhal a na Febiofestu jsem navštívil jeho projekci. Film se sice
v prosinci dočkal i oficiálního uvedení do českých kin, ale tam už šla
pouze česky dabovaná verze. Ta byla ovšem doplněna o krátký loutkový předfilm
Vánoční svatba sněhuláka Karla, což vzhledem ke stopáži hlavního filmu dává
smysl. Vypráví příběh devítiletého chlapce z jeho pohledu. Na začátku žije
pouze s matkou, která tráví čas popíjením u televize. Při pouštění draka, na
kterém má obrázek svého otce a z druhé strany kuřete (protože podle matky otec
odešel do světa s nějakou pipkou), dojde k nehodě a chlapec slyšící na
přezdívku Cuketka způsobí matčinu smrt. Tak se dostane do sirotčince, kde se
seznamuje s jeho dalšími svěřenci. Tenhle je dítě feťáků, tamté dělal otec
hnusné věci, a teď za to sedí ve vězení… Přes na první pohled depresivní téma
ve filmu nechybí humor a dokonce i optimismus a dávka naděje na lepší
budoucnost. Povedená je i hudba a velmi rozumná stopáž jen lehce přesahující
hodinu.

Irsko-britsko-americký
film jsem shodou okolností viděl na Febiofestu hned po výše uvedeném filmu.
Jeho režisér John Carney od filmu Once (2007) působí jako specialista na
hudební romantické filmy. Tento se odehrává v 80. letech v jedné z okrajových
čtvrtí Dublinu. Středoškolák Conor si kvůli finančním problémům své rodiny musí
zvykat na levnější církevní škole, kde je za outsidera a je okamžitě po nástupu
šikanován jinými žáky i učitelem. Jednou naproti škole zahlédne neznámou starší
dívku. Osloví ji, ona mu řekne, že je modelka, načež se jí Conor okamžitě
zeptá, zda by nechtěla hrát ve videoklipu jeho kapely. A jelikož to zaskočená
kráska neodmítla, zbývá málo: založit kapelu a složit nějakou vlastní písničku.
A jelikož se jeho nová škola jmenuje Synge Street Christian Brothers School,
nepřekvapí, že se jeho kapela bude jmenovat Sing Street. Režisér dobře
zužitkoval současné retro nálady, kdy si v rámci příběhu může střílet z hudební
módy 80. let. Na druhé straně nezakrývá, že to v Irsku nebyly nijak
optimistické časy, a nejčastějším happyendem bylo utéci z tohoto ostrova pryč.
Výborné jsou původní písně složené pro fiktivní filmovou kapelu, ostatně dvě z
nich napsal Glen Hansard. U mě v kategorii hudebních filmů či muzikálů o parník
lepší než vychvalovaný La La Land.
Scottova Blade Runnera z roku 1982 považuji za nejlepší filmové sci-fi vůbec. Nejspíš to
bude i tím, že jsem nejdříve viděl jeho režisérský sestřih z roku 1992.
Plánované pokračování mi přišlo jako velmi špatný nápad, dokud se u něj
neobjevilo jméno kanadského režiséra Denise Villeneuva, který v posledních
letech pečlivě vybírá své filmové projekty a vždycky to zatím vypadalo, že ví,
co a proč dělá. Druhý díl se odehrává 30 let po událostech jedničky. V mezičase
se replikanti stali běžnou součástí společnosti a jeden z nich dělá i u
losangeleské policie. Náš hrdina K v hereckém podání Ryana Goslinga
zakrátko začne pátrat po svém legendami opředeném předchůdci Deckardovi, takže
se časem na plátně objeví i zestárlý Harrison Ford. Scénář opět není
originální, ale v dobrém i špatném navazuje na 35 let starou Scottovu klasiku.
Kratší sirky si tentokrát vytáhli Jared Leto a Sylvia Hoeksová, kteří tu jsou
prostě za průměrného padoucha z bondovky a jeho smrtícího poskoka. Audiovizuální
zpracování ale nemá chybu, tempo se drží originálu, kde také byla důležitější
atmosféra než akce, hudba se blíží Vangelisovi, ale přímá citace přijde až v
samotném závěru, a triky jsou opět špičkové. Pokračování kultovního filmu tak
podle mne dopadlo možná i nejlépe, jak vůbec dopadnout mohlo. Hans Zimmer a
Benjamin Wallfisch si ještě zaslouží jmenovitou zmínku za nejlepší filmový
soundtrack roku.
Jednou
z nejlákavějších sekcí MFF v Karlových Varech pro mne byla pocta
Kendžimu Mizogučimu, významnému japonskému režisérovi, který ovlivnil celou
řadu západních filmařů. Asijské poetické názvy jsou těžko přenositelné, takže
prostě dodávám, že se nejedná o povídkový film, neprší v něm a po měsíci také
nebylo ani památky. Film se odehrává v období občanských válek v 16. století.
Dva venkované se na válce přes protesty svých manželek pokusí zbohatnout. A
právě osudy manželek ukazují úspěch obou mužů v jiném světle. Film je těžké
žánrově zařadit. Vypadá historicky realisticky, ale jsou v něm i prvky žánru
fantasy. Kendži Mizoguči se tu ukazuje jako vyzrálý filmař, který suverénně
ovládá možnosti filmové řeči. Měl rád dlouhé záběry, které kladly velké nároky
na přesnost herců a osvětlení. Historky o scénách, které se opakovaly téměř
stokrát, než byl režisér spokojený, kolovaly po léta. Jde o režisérův
nejznámější film a ve Varech byla promítána jeho restaurovaná verze (v
titulcích bylo i poděkování Martinu Scorsesemu za konzultace).
Pro mne
zřejmě největší pozitivní překvapení roku. Úsvit planety opic mi tři roky
předtím přišel neslaný, nemastný, prostě bez nápadu, a u trojky jsem tedy čekal,
že na ni ani nepůjdu. Aspoň můj odhad, že za to tehdy nemohl režisér, ale
scenáristé, se ukázal správný. Režisér (a tentokrát už i spoluscenárista) Matt
Reeves za výsledek třetího dílu totiž zasluhuje největší uznání. Hned za ním
producenti, kteří ho za studiové milióny nechali natočit až překvapivě málo
akční film. Herec Andy Serkis byl u toho, když se digitální herectví stalo
respektovanou disciplínou, takže je jedině spravedlivé, že to v tomto oboru
postavou Caesara dotáhl až k dokonalosti. Podobně jako druhý nejlepší
blockbuster roku Logan: Wolverine, ani tento film nepočítá s poučenými
diváky, takže hlavní inspirační zdroje jsou přímo pojmenovány. Zatímco
v Loganovi je citována pasáž klasického westernu Shane, Válka o planetu
opic zase přiznaně odkazuje ke Coppolově Apokalypse. A aspoň u mne nakonec
Logana v první desítce nahradila.

V Karlových
Varech byla v roce 2017 sekce Lidé odvedle věnována slepcům. Tento
v ní uváděný film natočil Polák Andrzej Jakimowski v koprodukci Polska,
Portugalska, Francie a Velké Británie s Angličanem a Němkou (no, jak se to
vezme, narodila se v Bukurešti) v hlavních rolích v angličtině a v Lisabonu. Už
úvodní záběr nás originálně zavádí do světa, kde se nemůžeme spolehnout na
zrak. Nejprve jsou totiž vidět tři tmavé skvrny na světlém pozadí. Záběr se
velmi pomalu zaostřuje, až nakonec spatříme troje dveře ve zdi. Edward Hogg zde
představuje slepého učitele orientace, který právě nastoupil do zdejší kliniky
pro nevidomé. Při hodinách často sedí se svými žáky třeba na dvoře u zdi a
snaží se je donutit, aby mu popsali, co se děje před nimi. Mají k tomu pouze
sluch (a čich). Ale v záběru je jen skupinka těchto slepců, takže divák je na
tom stejně. Také netuší, co se před nimi vlastně odehrává. Učitel také zásadně
odmítá používat slepeckou hůl. Proto jeho výlety do města (nebo do přístavu!)
vzbuzují větší napětí, než ledajaký thriller. Citlivě natočená je i love story
s německou dívkou v podání Alexandry Marie Laraové. To vše v prosluněných
záběrech přímořského města. Vynikající film talentovaného filmaře.
9. Stopaři
Když už jsem
si ze své návštěvy 52. ročníku MFF v Karlových Varech udělal něco jako festival
archivního filmu, tak asi nepřekvapí, že se mezi nejlepší filmy roku vešel i
další přes šedesát let starý klasický snímek z dob, kdy byl filmový
western na vrcholu. Navíc jsem o tomto filmu dosud jen četl, takže jsem si
konečně zase v něčem doplnil filmové vzdělání. Pro film jsou
nejdůležitější dva z tvůrců: režisér John Ford a herec John Wayne. A tento film
byl devátou z jejich čtrnácti filmových spoluprací (i když přiznávám, že bych
si radši dal hned první spolupráci obou výše uvedených Johnů: Přepadení). Film
sleduje mnohaleté pátrání jižanského stárnoucího drsňáka v době po skončení
občanské války po jeho neteři unesené Komanči, které je natočené převážně v
překrásných exteriérech údolí Monument Valley. Z dnešního pohledu je hrdina
vlastně nejspíš dost problematický rasista, ale tenkrát si s tím nikdo hlavu
nelámal. Parádní podívaná.
10. Místo u moře
Třetí
celovečerní film amerického scenáristy a režiséra Kennetha Lonergana se
zviditelnil jako sběratel filmových cen zejména za původní scénář a pro představitele
hlavní role Caseyho Afflecka. Psychologické drama s výborně napsanými
postavami začíná v Bostonu, kde se životem protlouká náš hlavní hrdina Lee
Chandler. Jenže po smrti svého staršího bratra Lee s velkým překvapením
zjišťuje, že byl bratrem ustanoven jako jediný opatrovník svého synovce
Patricka. Vrací se do (titulní) vesnice Manchester-by-the-Sea, aby zkusil najít
společné pouto s temperamentním šestnáctiletým klukem a čelil temným
démonům z vlastní minulosti. Silné herecké obsazení potenciál scénáře využilo,
takže výsledkem je to, čemu se často říká „herecký koncert“. Režisér naštěstí
nemá diváka za blbce, čemuž odpovídá nelineární struktura vyprávění. Bohužel
nezvládl práci s užitou hudbou. Pokud k civilnímu dramatu ze současnosti hraje
G. F. Händel či podobní skladatelé, tak to prostě snad ani nemůže fungovat.
Jinak prakticky perfektní, pro mne z loňské oscarové sezóny nakonec hlavní
favorit.
Speciální
zmínku si bohužel zaslouží také matka! Darrena Aronofského. Nejdříve jsem
zkoušel hledat, kdy jsem naposledy vyhodil peníze za něco tak špatného, ale po
prolétnutí záznamů za posledních 10 let jsem toho nechal. Co jsem vlastně čekal
od filmu, který tak žadoní o pozornost, že svůj název píše s malým
písmenem na začátku a vykřičníkem na konci? Koncentrované zoufalství, u kterého
jsem nejpozději od poloviny řešil hlavně dilema, jestli se mám zvednout a jít
radši domů, nebo jestli, když už jsem si to zaplatil, si to mám odsedět.
Nakonec jsem zůstal, ale zázrak se nestal a film se nijak nezlepšil. No nic, stalo
se, fakt nemá smysl o tomhle filmu přemýšlet, když to za tu námahu nestálo ani
autorovi. L
Teď ještě
něco o filmech, které jsem neviděl. Kino ve Valdicích sice nejvíce prostoru
věnuje ptákovinám, pokud možno ve 3D, ale díky kombinaci nepříznivých vlivů
(počasí, práce a další aktivity) jsem nešel ani na mnohé běžné komerční filmy (Život,
Rychle a zběsile 8, Uteč, Loganovi parťáci, Dobrý časy, Král Artuš: Legenda o meči, Spider-Man: Homecoming či Ghost in the Shell). Mezi artovějšími tituly je
rekordmanem dokument Červená, který se ve Valdicích hrál třikrát, ale já byl
pokaždé v práci. 120 BPM zase bylo na programu během mého pobytu
v Luhačovicích. Uvažoval jsem i o dvou hudebních dokumentech (Black Sabbath: The End of the End a Motorband: Restart), ale oba se hrály ve špatných
termínech, takže k výletu do Valdic nedošlo. Také jsem mohl dvakrát
zadarmo vidět dokument Selský rozum, ale opět byly projekce ve špatný čas,
takže jsem na setkání antibabišovců nevyrazil. Z menších filmů, které byly
v české distribuci, ale já na ně nenarazil, mě to nejvíc mrzí u titulů Po bouři, Western, Pátá loď, Glory a O těle a duši.
Co se týče
mé sbírky filmů na Blu-ray discích, díky výprodejům, Aukru apod. se rozrostla
například o dávno vyprodané tituly Barbar Conan a Kleopatra, různé další
klasiky (Lost Highway, Obecná škola, Věc, Koyaanisqatsi, Ostře sledované vlaky,
Amadeus, Dvanáct rozhněvaných mužů, Mlčení jehňátek) i hudební dokument
Metallica: Quebec Magnetic. Zvlášť zmiňuji disk s filmy Pavla Juráčka
Případ pro začínajícího kata / Postava k podpírání. Filmy prošly
restaurováním za peníze z Norských fondů, a vypadají hůř než předtím. Více
to odnesla středometrážní Postava k podpírání, která je občas tak tmavá,
že se prakticky ztratily veškeré detaily obrazu. Ostatní restaurované filmy
podle všeho nedopadly lépe. Na starším typu nosiče stojí za zmínku pouze to, že
jsem si koupil kolekci čtyř DVD s celkem patnáctihodinovým seriálem Příběh filmu: Odysea.
Nejvíce
diváckého času mi zabrala třídisková edice ke 30. výročí filmu Blade Runner.
Přípravu na pokračování jsem rozhodně nepodcenil. Kolekce obsahuje všech pět
verzí filmu od pracovní verze promítané v rámci zkušebních projekcí přes
původní i mezinárodní kinoverzi a režisérský sestřih až po poslední finální verzi.
Kapitolou samou o sobě je třetí bonusový disk, na který se tvůrcům povedlo
našlapat pracovní verzi filmu v HD rozlišení a se zvukem v DTS-HD
kvalitě, dokumenty o filmu z let 2007 a 2012, které takhle zvlášť zcela
zaberou minimálně dva večery a nakonec stovky fotografií. Pro úplnost dodávám,
že toto řešení pokládám za extrémní a nehodné následování. Dotyčný disk totiž
přehrávač pokaždé načítal několik dlouhých minut (poprvé jsem si dokonce
myslel, že je disk vadný).
Z více
než stovky filmů viděných v televizi si zaslouží zmínku film-noir Hluboký spánek, dokument Nikdy nebylo líp, zvláštní western Balada o Cablu Hogueovi, po
letech znovu viděná tragédie Děvče ze sirkárny, koncertní recitál Adele či
britské televizní seriály Noční recepční a Šťastné údolí. Bohužel jsem viděl i
několik různých variací na filmové neumětelství (Čerte, drž se svého kopyta!,
Wilsonov, Pirko), tentokrát ve všech případech domácí (minimálně částečně). L
Nakonec
zbývá dodat, že jsem také navštívil dvě výstavy spojené s filmem. Nejdříve
hned v lednu v Regionálním muzeu a galerii v Jičíně výstavu
Zlatá éra českého filmového plakátu za 20 Kč vstupného. Podruhé v prosinci
v galerii Elektra v Luhačovicích výstavu Režiséři ateliéru Hermíny Týrlové
se vstupem zdarma.
Kompletní
rekonstrukce budovy jičínského biografu prý zatím probíhá podle plánu, takže by
měla být hotová na přelomu dubna a května. Provozovatel biografu navíc slibuje
po návratu promítání zpět do Jičína navýšení počtu projekcí. Zní to všechno
nadějně, ale uvidím, jaká bude realita.
Žádné komentáře:
Okomentovat