V roce 2018 jsem
navštívil 75 filmových projekcí, což je daleko více, než na kolik to vypadalo.
Stálo mě to 6 182 Kč, což znamená zhruba 82,50 Kč za projekci. Na to má
největší vliv festival v Karlových Varech, kde po zakoupení akreditace
vstupné vychází velice levně, ale navštívil jsem i pár dalších promítání třeba
jen za 40 či 50 Kč. Od začátku roku do 1. dubna probíhalo promítání v
náhradních prostorách kulturního domu Valdice. Za celou tuto dobu jsem tam
zašel pouze jednou (Nejtemnější hodina). Rekonstruovaný biograf Český ráj
v Jičíně zahájil promítání 15. června. Kromě rekonstrukce budovy bylo
zcela vyměněno i vybavení. Takže zcela nové sedačky, plátno i ozvučení
v systému Dolby Atmos. Jinými slovy – teď máme ve městě nejlepší
jednosálové kino v republice. Část jarních restů jsem dohnal
v pražských artových kinech (Nit z přízraků, Tři billboardy kousek za Ebbingem, The Florida Project, Ztratili jsme Stalina). Deset filmů jsem viděl
na pražském Febiofestu a 28 v Karlových Varech. V létě jsem za čtyřicet
korun v rámci cyklu kina Aero Pražské filmové léto viděl film Bratři Lumiérové. Při podzimní cestě na jeden pražský koncert jsem využil souběžného
konání festivalu německy mluvených filmů Das Filmfest, a zašel na film, který
německy mluvený nebyl, zato se promítal v původním znění bez titulků (Ötzi, muž z ledu). Na poslední projekci jsem si před Vánoci zajel do
královéhradeckého Centrálu, protože Netflix neposílá své filmy do českých kin
právě ochotně (Roma). Místní biograf má teď nižší kapacitu, ale výrazně přidal
množství promítání. Čtyři filmy denně tedy nejsou nic výjimečného. Z toho ale
pramení další zádrhel. Občas se promítá od 22 hodin, a já mám být následujícího
dne o půl šesté ráno v práci. Přitom jde buď o jedinou projekci filmu
(Climax), či jednu ze dvou, přičemž druhá je přesně za 14 dní ve stejnou dobu,
když jsem pro změnu na noční (Vdovy). Ale zase si mohu zajít třeba v 15
hodin odpoledne za padesátikorunu na projekci pro děti (Karkulka a sedm trpaslíků – A možná jsem tam byl jediný, kdo věděl, do čeho jde).
Desítka nejlepších:
1. Zloději
Shodou okolností jsem letos
viděl vítěze všech tří nejprestižnějších filmových festivalů. Vítěz
z Benátek se mi do nejlepší desítky nevešel, v Berlíně místo filmu
zvítězilo další politické gesto, ale film oceněný Zlatou palmou v Cannes
je pro mne nejlepším filmem roku. Režisér Hirokazu Kore'eda natočil další
neokázalý pohled na to, co v dnešní době znamená rodina. Navíc má
vyprávění pevně pod kontrolou, takže se divák důležité informace dozvídá
postupně, což ho nutí na postavy a jejich konání neustále přehodnocovat názor.
Příběh rodiny zlodějů, kteří se ujmou malé týrané holčičky a začnou ji
vychovávat jako vlastní, je ovšem natolik pevně ukotven v realitě, že
tuhle pozoruhodnou rodinu stihne spravedlnost většinové společnosti.
2. Léto
V soutěži festivalu
Cannes začal svoji pouť také ruský hudebně-romantický pohled na leningradskou
rockovou scénu na začátku 80. let. Režisér Kirill Serebrennikov u toho ovšem
být nemohl, protože je držen v domácím vězení po obvinění ze zpronevěry
státních dotací. Přitom zrovna jeho poslední film je jen minimálně politický.
Vypráví příběh členů skutečných ruských kapel Zoopark a Kino. Hlavní postavou
je mladý Viktor Coj, kterého ztvárnil korejský herec Teo Yoo. Vzhledem k tomu,
že populární zpěvák dodnes kultovní skupiny Kino byl napůl Korejec, dává toto obsazení smysl. V několika klipových
scénách se film pořádně rozjede a je doplňován jednoduchou animací. Zábavná je
i postava Skeptika, který se občas objeví na scéně s cedulkou, na které má
napsáno „Toto se ve skutečnosti nestalo“. Celkově pohodový letní film.
Britský dramatik Martin
McDonagh natočil jeden z nejoceňovanějších filmů roku 2017. V malém
městě v Missouri si jedna žena pronajme tři staré billboardy za jeho
okrajem, a nechá na ně umístit vzkaz zdejšímu šerifovi ohledně nulových
výsledků ve věci vyšetřování vraždy její dcery. Na tomto půdoryse autor
vystavěl pozoruhodné kriminální drama okořeněné slušnou dávkou černého humoru.
Nejdůležitější jsou ovšem výborně napsané i zahrané postavy, které mají do
černobílosti daleko a jejichž vzájemná interakce vede k nepředvídatelným,
ovšem nikoli nelogickým následkům.

Izraelský režisér Samuel Maoz
byl ve své domovině po premiéře tohoto filmu obviněn z protiizraelských
postojů. Mně se to zdá přehnané. Jeho film se skládá ze tří částí. V první
sledujeme telavivskou rodinu, jak se vyrovnává se sdělením, že jejich syn padl
při vojenské službě. Ve druhé sledujeme onoho syna se třemi spolubojovníky
střežící Bohem i lidmi zapomenuté stanoviště kdesi v poušti. Ve třetí sledujeme
s půlročním odstupem, co tato událost udělala se životem rodičů. Ve filmu je i
dost humoru, zejména v divácky nejvděčnější prostřední části. Absurdní
příběh z absurdní doby, ve kterém může podstatnou roli hrát i osamělý
velbloud.
Romantické drama Paula
Thomase Andersona sleduje módního návrháře Reynoldse Woodcocka, jehož šaty
musela nutně mít v poválečném Londýně každá dáma. Všechny praktické záležitosti
za něho řešila sestra. V jedné kavárně sbalil servírku a nabídl jí volné
místo po svém boku. Tedy něco mezi manželkou, modelkou, múzou a krejčovskou
pannou. Drama o vztazích, vzájemné manipulaci, jídle a šití šatů pro tři
špičkové herce, v jejichž čele stojí Daniel Day-Lewis ve své poslední
filmové roli. Ovšem ani pro mne prakticky neznámá Vicky Kriepsová se vedle něho
neztrácí, ba co víc, zdá se mu být rovnocennou partnerkou. Film se mohl pyšnit
i výbornou kamerou a hudbou, ale kupodivu sbíral pouze ocenění za nejlepší
kostýmy.
6. Bio Ráj
Rekonstruovaný biograf Český
ráj otevíral českým filmem (Hastrman), pak předvedl Dolby Atmos (Deadpool 2) a
do třetice si promítači zavzpomínali. Současný vedoucí biografu udělal všechno
proto, aby mohl pustit film, díky jehož zhlédnutí se kdysi rozhodl stát
promítačem. Nevyhodil tedy klasickou filmovou promítačku, sehnal si starou
(trochu vybledlou) kopii a domluvil a koupil práva na jednu projekci od
italských producentů. Což by se nakonec neobešlo bez sponzora, ale i toho
našel, takže nostalgické vyznání lásky k filmu mohlo doplnit otvírací
program novotou zářícího biografu, který se jmenuje skoro stejně jako film. Giuseppe
Tornatore prý vycházel z vlastních vzpomínek na dětství, takže ten malý
sicilský kluk, o jehož přátelství se starým promítačem film je, bude zřejmě on.
K tomu ještě hudba Ennia Morriconeho a pro promítače je to prý naprostý
doják.
Karlovarská sekce Lidé
odvedle byla v roce 2018 zaměřená na sluchově hendikepované spoluobčany.
V ní se promítal i 47 let starý dokument, který režisér Werner Herzog
natočil s minimálním štábem (ve třech lidech) ještě předtím, než natočil
všechny ty filmy, které ho proslavily. Dokument nechává diváky nakouknout do
světa hluchoslepých lidí. Hlavní protagonistka Fini Straubingerová měla po
úrazu hlavy v dětství problémy se zrakem, až v patnácti letech oslepla a v
osmnácti začaly její rychle se horšící problémy se sluchem. Je tu vysvětlen
základ Lormovy abecedy pro dotykovou komunikaci s hluchoslepými. Pak ovšem i
otřesné případy dětí, které se hluchoslepé narodily, nikdy nepochopí abstraktní
pojmy a jejich svět si nikdo neumí ani představit. Mohou hluchoslepí porozumět
našemu světu? A my jejich? Zapeklité otázky, každopádně nejlepší dokument.
Horor je filmový útvar, se
kterým už jsem vlastně docela ztratil trpělivost. Všude samí digitální bubáci a
lekačky postavené na tom, že se náhle něco objeví v záběru a k tomu
se rozezní hlasitá hudba – zkrátka většinu současných hororů vynechávám. Mezi
řídké výjimky se ovšem zařadil i celovečerní debut Ariho Astera, který si
udělal jméno několika výraznými krátkými filmy. Natočil psychologický horor s
pozvolna houstnoucí atmosférou a neustálým utahováním šroubů, až bude napětí
málem hmatatelné a fyzicky nepříjemné. Scenáristicky velmi slušné, ale hlavně
suverénně a promyšleně natočené – všechny ty kamerové jízdy, divné úhly
pohledu, prostřihy na nenápadné detaily, podprahově minimalistická hudba a
další zvuky (ke konci hlavně bzučení much) dávají vědět, že režisér přesně
věděl, co dělá. A všichni čtyři hlavní herci (tedy představitelé filmové
rodiny) jsou výborní.
Každý rok přinese nějaké
opravdu nečekané překvapení. Tenhle film je několikátý remake stále stejného
příběhu, jen pokaždé s jinými herci a jinou hudbou. Po verzích z let
1937, 1954 a 1976 byl už nejvyšší čas na další aktualizaci. Navíc v hlavní
ženské roli s celebritou, o které jsem toho slyšel tolik, až jsem byl rád,
že ji neznám. Jenže pak přišly nadšené recenze a já tedy nakonec také do toho
kina vyrazil. A kupodivu se to zase povedlo. Romantické hudební drama o
stárnoucí hudební hvězdě, která objeví mladou neznámou zpěvačku, katapultuje ji
ke slávě, až se v jejím stínu sama ztratí, je zřejmě nadčasové. Bradley
Cooper zvládl zahrát a zazpívat hlavní roli a ještě filmem debutoval jako
režisér. Lady Gaga se nakonec ukázala mnohem lepší herečkou, než bych čekal.
Pro mne rozhodně lépe fungující hudební film než Bohemian Rhapsody.
10. Tiché dítě
Krátký britský film oceněný
Oscarem jako nejlepší krátkometrážní hraný film roku 2017 se promítal
v již zmíněné karlovarské sekci Lidé odvedle. Režisér Chris Overton a
scenáristka a herečka Rachel Shentonová byli přítomni a po promítání s nimi
byla dlouhá diskuze tlumočená i pro neslyšící diváky. Film vypráví o čtyřleté
holčičce, kterou sociální pracovnice učí komunikovat znakovou řečí. Pokud
účelem tohoto krátkého melodramatu bylo přivedení pozornosti společnosti k
tématu vzdělávání sluchově postižených dětí, tak to sotva mohlo dopadnout lépe.
Diváky většinou zcela uhrane v době natáčení pětiletá Maisie Slyová
v hlavní roli, jejíž casting byl zřejmě největším úspěchem autorů tohoto
filmu. A dvacet minut je tak akorát. Tedy ohledně autory plánovaného celovečerního
filmu jsem stále poměrně skeptický.
Další kategorie:
Nejlepší český film: Nic jako dřív
Nejlepší český hraný film:
Domestik
Nejlepší animovaný film:
Spider-Man: Paralelní světy
Nejhorší film: Jack staví dům
Z filmů, které jsem
prošvihl, jsem byl asi nejvíce zvědav na tuto vybranou pětici: Janička,
Nemilovaní, Vdovy, Lady Bird a Psí ostrov. Z domácí tvorby jsem
v podstatě viděl všechno, co jsem chtěl, jedinou výjimkou, potvrzující
pravidlo, se stal Švankmajerův Hmyz, a to ho hráli ve Valdicích, v Karlových
Varech i v Jičíně. Ani jednou se to ovšem nějak nesešlo.
Moje sbírka filmů na Blu-ray
discích se rozrostla o celou řadu filmových klasik: Absolvent, Vynález zkázy, Věk nevinnosti, Šaráda, Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Dotek zla, Zpovídám se, Michael Collins, Na východ od ráje, Poslední pokušení Krista, Pravidla moštárny, Rebel bez příčiny. Zvláštní zmínku si ovšem zasluhuje Spartakus,
který je sice vybaven českým dabingem i titulky, ale do tuzemské distribuce se
nikdy nedostal. Takže zase trochu rozšiřuje skupinku disků v mé sbírce
s exoticky vypadajícím přebalem.
Z více než stovky filmů
viděných v televizi si zaslouží zmínku sportovní dokument Pásky z Nagana, animovaná Anomalisa, černobílá Nebraska a hudební dokument Nick Cave: 20 000 dní na Zemi. Ze seriálů nejspíš druhá řada britské kriminálky
Šťastné údolí. Pozitivní mi přijde, že tentokrát si nevybavuji nic tak
strašného, že by to potřebovalo zmínit.
Teď už jsem zvědav, co
přinese rok 2019.
Žádné komentáře:
Okomentovat