Na hudebníky dopadla v roce 2020 vládní omezení ještě větší silou než na filmaře. V době, kdy si lidé hudbu skoro nekupují, jich většinu živí příjmy z koncertů. A ty jsou právě po celém světě zakazovány. Navíc spousta muzikantů svá nová nahraná alba ani nevydala, protože by je nemohla propagovat koncerty. Také pořád hrozí, že až (jestli?) tohle covidové období jednou skončí, ukáže se, že mezitím z map zmizely hudební kluby a zkrachovali pronajímatelé koncertní ozvučovací a osvětlovací techniky. Ale nepředbíhejme…
Podporuji svůj oblíbený rockový magazín, jak jen to jde |
Začnu tedy od koncertů. Dokud to šlo, stihl jsem jen dva. 1. února koncert německých Disillusion v dejvické Klubovně a 15. února koncert amerických Dream Theater v holešovické Tipsport Aréně. Obě akce už jsem dostatečně popsal, takže se nebudu opakovat. Jen shrnu, že koncertem roku pro mne byli jednoznačně Disillusion, protože někoho z Dream Theater napadlo, že u jejich produkce budou diváci pouze sedět. O pár dní později jsem si ještě koupil lístek na The Epic Apocalypse Tour 2020, jak zněl název společného turné nizozemské skupiny Epica a finské skupiny Apocalyptica. Na lístku je datum 26. října 2020. Koncert byl odložen na 12. března 2021. I toto datum se rychle stalo něčím z říše fantastiky, takže momentálně platí termín 12. ledna 2022. Pořadatelé stále ohlašují nové termíny koncertů či nové festivaly a jejich obsazení, ale věnuji tomu minimální pozornost. Rozhodně si nehodlám pořizovat žádnou vstupenku na cokoliv, dokud nebude jasné, že se akce opravdu konat budou.
Jelikož jsem od března až na
ojedinělý výlet do Hradce Králové nevytáhl paty z Jičína, byl jsem omezen
jen na čistě lokální akce. V neděli 21. června se kupodivu uskutečnil 9.
ročník festivalu Svátek hudby. Snad jen s výjimkou pražských Vobezdud to
byla velice lokální přehlídka. Za hlavní scénu festivalu bych označil zámecký
park, kde po sobě vystoupily kapely Emergency Call, After Past, KomuTykáš a
Odstín. Vesměs od pohledu místní školáci. Tak třeba není nutno nad dnešní
mládeží lámat hůl. Byla tam i schopná zpívající bubenice, což není právě obvyklá
kombinace. Třeba se od někoho z nich něčeho ještě dočkáme. Ze zbytku
festivalu jsem měl dojem, že všichni odněkud vytáhli harmoniky a některé místní
hudebníky poznám i podle jejich smyslu pro humor (za kapelou Večené pepřové
stál stejný člověk jako za loni účinkujícím Hubnutím řízeným počítačem).
Program v zámeckém parku zakončili Fénix, kteří mají na dodávce napsáno
heavy punk. Nevím, co mají společného s punkem (možná snad způsob, jakým
to před sebou hrne bubeník?), ale rozhodně mě jejich heavy rock s dobrými
českými texty bavil. (Výše zmínění Vobezdud hráli až od 21 hodin ve
Valdštejnské lodžii, takže jsem o nich vzhledem k mému pondělnímu vstávání
ve 4:40 do práce ani neuvažoval.)
![]() |
Program 9. ročníku jičínského Svátku hudby |
V zámeckém parku se pak přes léto hrálo živě ještě každou neděli (většinou od 17 hodin). Moc jsem toho nestihl (třeba v srpnu jsem neměl volnou ani jednu neděli), ale z toho zbytku u mne převládal hlavně dojem, že si dnešní kapely nedokážou vymyslet jméno. Nehledě na to, že spoustu z nich je i problém si na internetu vygooglit. Názvy jako Emergency Call, The Others, Portrait, Nice To Meet You (ano, přijeli k nám z Ostravy, aby zahráli jen půlhodinku) se dají dohledat, jen když za ně dopíšete třeba název jejich města. Takže z jičínských koncertů u mě vítězí místní Wooden Ships o kus před Fénixem.
Většinu hudby stále
streamuji, ale služba Google Play ukončila činnost a nahradila ji o trochu
slabší verze YouTube Music. (Až jednou přijde nějaká změna k lepšímu, dám
vědět.) V digitální podobě jsem si pořídil i několik tuzemských nahrávek.
Kromě rockových The Agony a jejich EP Eclectic jsou to většinou alba pro
můj vkus méně obvyklá: Jan Burian & Bizarre Band: Jihotaje, Horňácká
muzika Petra Mičky & Jiří Hradil: Hrubá Hudba a Marian Friedl,
RukyNaDudy & Grunik: Píseň země. Asi už mi rocková hudba přestává
stačit. 😉
![]() |
Obal alba Píseň země |
Jak jsem nemohl na koncerty,
tak jsem podporoval hudebníky aspoň nákupem CD (a možná jsem to až trochu
přehnal). Protože 63 nových hudebních alb, to už je docela nálož. Dva kotoučky
jsem koupil na koncertě (Disillusion: The Liberation a Thari Kaan: Ghost
Blossom), jeden vyhrál z časopisu Spark (Lindemann: F & M),
zbytek bude kombinace Aukra a běžně dostupných nových CD. Pouze čtyři alba
přitom zastupují domácí tvorbu: letité soundtracky Starci a klarinety
(tedy písně z filmů Starci na chmelu a Kdyby tisíc klarinetů
na jediném nosiči) a Tajnosti, výběrovka Sebastien: Identity
2010–2020 a album Whishmasters: Afterworld. Ve dvou případech šlo o
audio verze koncertů, které jsem si pořídil kvůli jejich obrazovému záznamu na
disku Blu-ray: Overkill: Live in Overhausen a Opeth: Garden of the
Titans. Jen pro názornost uvádím seznam všech zakoupených alb vydaných
v roce 2020: Thari Kaan: Ghost Blossom, Delain: Apocalypse &
Chill, Demons & Wizards: III, Morse/Portnoy/George: Cov3r to
Cov3r, Alanis Morissette: Such Pretty Forks in the Road, Deep
Purple: Whoosh!, Pure Reason Revolution: Eupnea, Sons of Apollo: MMXX,
Sebastien: Identity 2010–2020, Derek Sherinian: The Phoenix, Neal
Morse: Sola Gratia, Armored Saint: Punching the Sky, John
Petrucci: Terminal Velocity, Ozzy Osbourne: Ordinary Man a Blues
Pills: Holy Moly!
Když nebudu počítat celá alba,
ale čistě kotoučky kompaktních audio disků, tak jich mám doma rovných 1000
kusů. Nikdy jsem nic nevyhodil ani neprodal, takže jsou mezi tím i nějaké ty
výhry mimo můj hudební vkus či příbaly časopisů, které už si nejspíš
v životě nepustím, ale i tak je toho až nad hlavu. Sbírku jsem doplnil i o
další čtyři kompilace záznamů z festivalu Masters of Rock
z let 2016 až 2019 na DVD. Na perspektivnějších nosičích Blu-ray mi
přibyly do sbírky tři záznamy koncertů: Overkill: Live in Overhausen,
IQ: Scrape Across the Sky a Opeth: Garden of the Titans.
![]() |
Obal koncertního záznamu kapely IQ |
Nejposlouchanějším albem roku se u mne stalo The Liberation z roku 2019 od německých Disillusion. Z alb vydaných v roce 2020 bych (v aktuálním rozpoložení mysli) na nejvyšší příčku pasoval MMXX od Sons of Apollo. Trochu mne zklamala domácí scéna. Ostatně jsem si pořídil pouze jedno dvacetiminutové EP v digitální podobě a jednu výběrovku bez jediné novinkové písně na disku. Jsem v pokušení za nejlepší domácí album roku 2020 prohlásit My Little World Miloše Dodo Doležala, i když to je jen reedice jeho debutu původně vydaného v roce 1991. A tak zase vykročím ze své obvyklé rockové škatulky a prohlásím domácím albem roku Řeku Lenky Dusilové. Tu jsem sice poslouchal kdysi v dobách Sluníčka a Pusy, ale od těch časů se posunula do výrazně alternativnějších vod.
![]() |
Obal alba skupiny Sons of Apollo |
Zbývá ještě zmínit existenci hudebních videoklipů. Ty také za poslední třičtvrtěrok prošly značnou změnou. Nejdříve se začaly objevovat videoklipy nahrané v domácí izolaci na mobilní telefony. Pak už následoval strmý nárůst lyric videí, vizualizací, těžko říci jak s písní souvisejících náladových záběrů, animovaných klipů a v neposlední řadě videoklipů redukujících hudební skupinu na jejich zpěváka / zpěvačku. I mezi nimi se sice dají najít lepší kousky, ale obávám se, že tento trend zůstane i v době, kdy už to nebude nutné.
Výběr videoklipů:
Cattle Decapitation: Bring
Back the Plague – takhle tvrdý death metal obvykle neposlouchám, ale s touto
konkrétní písní nemám takový problém. Jedna z prvních zmáknutých ukázek
videoklipu, který natočili muzikanti v izolaci doma na mobilech. Plusem pro
kapelu samozřejmě bylo, že měla píseň s textem vhodným do epidemie.
Long Distance Calling: Immunity
– německá kapela byla ve výhodě, že tvoří čistě instrumentální hudbu. A jelikož
také měla na aktuálním albu píseň s vhodným názvem, zrekapitulovala v jejím
klipu první tři měsíce pandemie.
Massive Wagons: Bangin in
Your Stereo – konec epidemie, jdeme se bavit, třeba s britskou rockovou
kapelou, pro jejíž animovaný videoklip posloužilo Lego.
Amaranthe: Boom!1 – z našláplého
zombie klipu švédské kapely čiší energie. Je zvláštní, že mě zaujal právě
kousek, kde na jejich zpěvačku Elize Ryd zbylo minimum prostoru. (Pokud o vás YouTube neví, že jste plnoletí, tak se na klip nepodíváte.)
P/\ST: Tíseň – i v domácím
prostředí vznikají animované klipy. Tenhle od dvou režisérek k písni českého rapového dua
mne zaujal, přestože k podobné muzice mám normálně ještě dál než k tomu
výše zmíněnému death metalu.
Sebastien: Sweet Desire
– ukázka obvyklého karanténního videa. Každý ve vlastním (nejspíš i každý v jiném
městě) a pak se to sestříhá dohromady.
The Agony: Say Hey – a nakonec tu je klip, na jehož vznik jsem i přispěl. Tak si to aspoň pamatuji z crowdfundingové kampaně na Hithitu. A za odměnu jsem si stáhl jejich EP Eclectic ve FLACu.
Žádné komentáře:
Okomentovat